Konsert jelajah ‘Dawn To Dusk Tour’ kumpulan indie Korea Selatan, The Rose yang berlangsung di Mega Star Arena, Kuala Lumpur, malam tadi dimeriahkan dengan kehadiran 3,000 orang peminat dari pelbagai generasi.

The Rose yang terdiri daripada empat ahli iaitu Kim Woo-sung (vokal, gitar), Park Do-joon (papan nada, vokal), Lee Ha-joon (dram) dan Lee Jae-hyeong (bass), memukau peminat dengan persembahan penuh bertenaga.

Kumpulan itu menyanyikan 21 buah lagu dari album lama dan baharu mereka termasuk “Back To Me”, “Sorry”, “Red”, “Sour”, “She’s In The Rain”, “Beauty and the Beast”, “Time”, “Alive”, “Yes” dan diakhiri dengan “Wonder”.

woosung dojoon
Woo-sung dan Do-joon
jeff dylan
Jae-hyeong dan Ha-joon

Sebelum mempersembahkan lagu debut mereka berjudul “Sorry”, Woo-sung sempat mengimbau kenangan ketika dia dan ahli kumpulannya menyanyikan lagu itu di jalanan disaksikan hanya 10 orang sahaja.

Woo-sung turut meluahkan perasaan terharu melihat sokongan peminat, yang digelar Black Roses, terhadap kumpulannya sehingga mereka mencapai kejayaan besar sepanjang menceburi bidang muzik.

“Lihatlah kami sekarang. Semua ini berlaku kerana anda semua. Terima kasih,” ujarnya sambil menahan sebak.

Pada akhir konsert mereka, Do-joon turut dilihat mengibarkan bendera Jalur Gemilang di atas pentas semasa sesi bergambar bersama semua peminat yang hadir.

Konsert berdurasi dua jam ini dibawakan oleh penganjur tempatan, Lo-Fi Entertainment, yang bertanggungjawab memastikan semuanya berjalan dengan lancar.

KAI1593 Enhanced NR
Pentas konsert The Rose dihiasi latar belakang berwarna warni

Terdahulu, The Rose menerusi agensinya, Transparent Art mengumumkan konsert jelajah Asia/Eropah ‘Dawn To Dusk Tour 2024’ dan lokasi Malaysia diumumkan pada awal Januari lalu.

Biarpun pengumumannya dibuat pada saat akhir, namun penjualan tiket yang tinggi membuktikan peminat di Malaysia amat teruja menantikan kedatangan The Rose.

KAI1846 Enhanced NR
The Rose mengucapkan terima kasih atas sokongan peminat (Black Roses) di Malaysia

Buat makluman, ini bukanlah kali pertama The Rose mengadakan konsert di Malaysia kerana sebelum ini mereka telah menjayakan konsert ‘We Rose You Live’ in Kuala Lumpur yang diadakan pada 2019.