Penyanyi Datuk Hattan bakal mengumumkan persaraannya pada Jun depan setelah hampir empat dekad bergelar anak seni dalam industri muzik tanah air.

Pemilik nama sebenar Mohd. Shukri Shahabudin itu mengakui perkara itu sudah lama dirancang kerana berpendapat perjuangannya dalam industri ini sudah sampai ke kemuncaknya.

Menurut Hattan, Konsert Sifu & Aku bersama Datuk M Nasir yang bakal berlangsung di Sabah International Convention Center (SICC), Kota Kinabalu pada 3 Februari depan adalah konsert kedua terakhirnya tahun ini.

“Saya tak merajuk, saya cuma dah penat. Jadi kena berehat dan kalau boleh tak mahu terbabit lagi dalam konsert besar. Setakat menyanyi suka-suka di majlis kenduri, hari jadi bolehlah.

“Saya dah sampai capai apa yang saya nak, dah sepentas dengan ‘sifu’ saya dan sudah buat konsert saya. Bagilah orang lain peluang pula. Dah bersara, bersaralah,” katanya kepada Kosmo!

Butiran mengenai konsert terakhirnya yang akan berlangsung selepas sambutan Aidilfitri di Kuala Lumpur pula belum boleh didedahkan buat masa ini.

Konsert Sifu & Aku merupakan gandingan pertama yang menampilkan guru (M Nasir) dan murid (Hattan) yang sudah berjaya dalam bidang seni suara selama lebih 38 tahun.

Konsert ini juga adalah satu penghargaan kepada peminat di Sabah yang jarang mendapat peluang untuk menyaksikan persembahan dua legenda ini secara langsung.