Pelakon dan usahawan Yana Samsudin berkongsi khabar gembira apabila selamat melahirkan cahaya mata ketiga di sebuah pusat perubatan swasta di Shah Alam, Selangor, baru-baru ini.

Pemilik nama sebenar Nurliana Samsudin itu mengakui terkejut dan terharu kerana suaminya, Fadzil Zahari menghadiahkannya sebuah pakej berpantang di sebuah pusat jagaan ibu bersalin sebaik sahaja keluar dari hospital.

“Alhamdulillah, syukur bayi lelaki selamat dilahirkan. Hari kelima selepas bersalin, doktor izinkan saya keluar dari hospital.

“Semasa masuk ke dalam kereta, saya cakap baju bayi hanya ada dua pasang. Itu pun mana yang sempat, suami beli selepas saya bersalin di kedai barangan bayi di berdekatan hospital.

“Saya pun teringat untuk beli kelengkapan ibu bersalin tetapi suami cakap tak perlu beli semua itu. Rupanya suami buat kejutan. Dia bawa saya ke pusat jagaan ibu bersalin.

Menurut Yana, dia tidak menyangka akan menjalani tempoh berpantang di pusat jagaan tersebut memandangkan dia dan suami telah menyediakan sebuah bilik untuk berpantang di rumah lengkap dengan katil baharu.

Tambahnya lagi, alasan Fadzil menghantarnya ke sana kerana ingin memberi persekitaran baharu yang lebih selesa dan berada dalam jagaan jururawat 24 jam sehari.

Dalam perkongsian sama, Yana turut berkongsi tekanan darahnya tidak stabil, dengan bacaan daripada 140 meningkat 170 selepas empat hari bersalin.

“Alhamdulillah, bersyukur sangat kerana daripada bacaan tekanan darah 140 hingga perlu makan ubat darah tinggi, sekarang keadaan sudah normal,” katanya.

Untuk rekod, Yana dan Fadzil berkahwin pada 2015. Hasil perkongsian hidup, mereka dikurniakan dua cahaya mata iaitu Aisy Mateen dan Aura Aisy Sofea.