Penyanyi dan pelakon Ayda Jebat telah selamat melahirkan cahaya mata keduanya yang diberi nama Aali Mateen pada 12 Disember tahun lalu.

Menerusi perkongsiannya di laman Instagram, Ayda tampil mengetengahkan topik mengenai adab melawat bayi yang baru lahir sebagai peringatan kepada semua.

Berikut merupakan pesanan-pesanan Ayda, atau nama lengkapnya Nur Suhada Jebat, buat para tetamu yang berhasrat untuk melawat bayi yang baru lahir dan ibunya yang sedang berpantang.

1. Jangan buat kejutan tiba-tiba datang rumah! Beritahu awal bila hendak datang.

2. Jangan melawat kalau diri tak sihat, lebih-lebih lagi zaman Covid-19 ini.

3. Minta izin kalau nak pegang bayi dan basuh tangan! Jangan sesuka hati kendong anak orang lain.

4. Minta izin daripada ibu bapa bayi sekiranya ingin mengambil gambar sebab selepas itu kita tahu gambar itu akan dikongsi ke sedara mara, kawan, jiran dan mungkin dimuat naik. Minta izin dulu ya apa pun.

5. Hendak masuk rumah orang, sila beri salam terlebih dahulu bagi tetamu yang beragama Islam.

6. Jangan pakai minyak wangi yang dari jauh boleh bau. Habis melekat bau di bayi orang. Serius, sebagai ibu bapa, kita tak suka dan sebenarnya tak bagus pun untuk bayi.

7. Bila bayi menangis, jangan sesuka hati sumbat jari ke dalam mulut bayi, atau angkat dan dodoi hayun-hayun bayi, hendak beri bayi makan atau minum air masak sebab tak jumpa susu. Jangan, biar ibu bapanya yang uruskan.

8. JANGAN CIUM BAYI. Kalau nak sangat, mintak izin. Kalau dapat, jangan cium muka bayi lebih-lebih lagi di bahagian mulut dan telinga. Tolong ya. Kalau boleh janganlah cium. Kalau dapat penyakit, bayi dan ibu bapanya yang merana.

9. Jangan bercakap tentang paras rupa atau bentuk badan ibunya yang dalam fasa berpantang.

10. Jangan tanya atau bandingkan jenama susu dan barangan keperluan bayi yang digunakan. Lebih baik diam sahaja. Kita tak tahu kemampuan seseorang itu.

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata pengikut Ayda turut bersetuju dengan perkongsian berguna itu dan tidak kurang juga yang berkongsi pesanan-pesanan tersendiri.

Untuk rekod, Ayda mendirikan rumah tangga bersama pengacara Nabil Mahir pada 2021. Pasangan itu dikurniakan puteri sulung, Ana Nayla, yang kini berusia dua tahun.