Bangunan Panggung Istana Budaya yang menjadi tumpuan para penggiat seni tanah air menganjurkan pementasan bertaraf antarabangsa akan ditutup selama dua tahun mulai 15 Januari ini.

Ketua Pengarah Istana Budaya, Zubaidah Mukhtar berkata, penutupan itu telah disahkan oleh pengendali sepenuhnya iaitu Jabatan Kerja Raya Malaysia (JKR).

“Penutupan ini bertujuan untuk memberi ruang kepada kerja-kerja penambahbaikan dan penyelenggaraan bangunan khususnya bumbung Istana Budaya.

“Bangunan Panggung Istana Budaya tidak akan beroperasi untuk sebarang acara atau pementasan sehingga 5 Januari 2026.

“Istana Budaya dijangka akan dibuka pada tahun tersebut selaras dengan Tahun Melawat Malaysia 2026 (Visit Malaysia 2026),” katanya menerusi satu kenyataan.

Sebagai inisiatif lain penutupan itu, Istana Budaya akan menganjurkan persembahan-persembahan menerusi Kempen Gerak ke seluruh Malaysia dengan produk-produk utamanya.

“Antaranya adalah Orkestra Tradisional Malaysia (OTM), Orkestra Simfoni Kebangsaan (OSK) dan Artistana.

“Kami sentiasa terbuka beri peluang kepada syarikat-syarikat tempatan sebagai rakan strategik serta penggiat seni tanah air untuk bekerjasama dalam menganjurkan persembahan di dalam dan luar negara,” katanya.