Pelakon Sophia Albarakbah bakal membuat kemunculan semula di layar perak menerusi filem aksi “Jiwa 8 Belas” arahan S. Baldev Singh yang akan ditayangkan di pawagam mulai 18 Januari ini.

Menurut Sophia, dia terpilih untuk membintangi filem itu selepas menyertai proses uji bakat yang diadakan pada 2018, ketika dirinya masih hijau dalam dunia perfileman tanah air.

Tambahnya lagi, matlamatnya untuk tahun baharu ini hanya tertumpu untuk mengukuhkan nama dalam bidang lakonan dan enggan terus dilanda kontroversi masa lampau.

“Saya dapat tawaran berlakon dalam filem “Jiwa 8 Belas” ini melalui proses uji bakat pada penghujung 2018 dan saya tiada asas dalam bidang lakonan jadi lakonan memang agak ‘kayu’ ketika itu.

“Ini bukannya masa untuk saya menoleh ke belakang lagi. Saya mahu fokus untuk mengukuhkan nama dalam bidang lakonan,” katanya menerusi Harian Metro.

Pelakon itu turut mencabar dirinya untuk melakonkan babak-babak aksi sendiri termasuk babak melarikan diri dalam hutan dan sungai tanpa memakai kasut ketika dikejar penjahat.

Sehubungan dengan itu, Sophia yang terdahulu tampil menerusi filem “Miimaland” dan “Ada Hantu”, teruja menantikan maklum balas penonton terhadap filem “Jiwa 8 Belas”.

Selain Sophia, filem itu turut dibintangi barisan pelakon lain seperti Izuan Razali, Kanda Khairul, Fauziah Nawi, A Galak, Datuk Jalaluddin Hassan, Akim Nordin dan Ikhram Juhari.