Pengarah Hollywood terkenal kelahiran Sarawak, James Wan mengakui berbesar hati dan memasang impian untuk menampilkan Malaysia dalam projek filemnya yang akan datang.

Menurut James, pengalaman membesar di Malaysia membuatkan dirinya dipengaruhi dengan pelbagai kisah seram dan dongeng yang banyak memberi inspirasi kepada karya-karya filemnya di Hollywood.

“Saya membesar di Malaysia dengan pelbagai kisah-kisah seram dan dongeng jadi ianya memberi inspirasi kepada filem-filem seram saya seperti “The Conjuring” dan “Insidious”.

“Sudah tentu saya berbesar hati untuk mengarahkan sebuah projek filem yang menampilkan Malaysia,” katanya yang ditemui di majlis sidang media “Aquaman And The Lost Kingdom” di Aurum Theatre, The Exchange, TRX, Kuala Lumpur, Disember lalu.

Dalam pada itu, James juga mempunyai nasihat tersendiri buat para pembikin filem tempatan yang ingin menghasilkan filem-filem bertemakan adiwira.

“Berdasarkan pengalaman, apa yang saya boleh kata adalah cuba cari keunikan watak adiwira anda. Jangan cuba tiru Superman, Batman atau apa sahaja watak adiwira yang ada di luar sana.

“Cari apa yang memberi inspirasi kepada anda tentang watak ini dan bersandar pada itu. Kita tahu sudah ada banyak filem adiwira yang telah ditayangkan, tetapi filem-filem yang unik dan istimewa yang kita ingin tonton.

“Semua filem adiwira yang bagus mempunyai mesej-mesej tersendiri, jadi jangan lupa untuk sampaikan mesej anda kepada penonton,” katanya.

Dalam percutian singkatnya ke Malaysia, James akui seronok kerana sempat berkunjung ke beberapa lokasi terkenal di ibu kota seperti Menara Berkembar Petronas (KLCC) dan Batu Caves.

Pengarah itu juga tidak melepaskan peluang untuk menikmati makanan tempatan seperti laksa, durian dan nasi ayam Hainan.

“Aquaman And The Lost Kingdom” yang dibintangi pelakon Hollywood, Jason Momoa dan Patrick Wilson, kini ditayangkan di pawagam seluruh Malaysia bermula 21 Disember lalu.