Pengacara dan pelakon Awal Ashaari memaklumkan dia sekeluarga yang kini bercuti di Jepun berada dalam keadaan baik susulan gempa bumi yang melanda negara matahari terbit itu semalam.

Menurut Awal, ketika bencana itu berlaku, dia yang berada di dalam kereta api bawah tanah di bandar Tokyo bersama isteri, Scha Alyahya dan dua anak mereka iaitu Lara Alana dan Lyla Aminaa, tidak merasai gegaran.

“Gempa bumi berlaku di beberapa daerah di Jepun dan kami sekeluarga berada dalam kereta api ketika ia berlaku. Tak rasa apa-apa pun di sini tetapi bila kami lihat berita dan beberapa video, ianya agak teruk.

“Beberapa rakan kami yang berada di sini merasai gempa bumi itu dari bilik hotel mereka. Alhamdulillah kami sekeluarga baik-baik sahaja dan terima kasih kerana prihatin terhadap kami,” katanya.

Tambah Awal lagi, penduduk di sana tetap meneruskan kehidupan harian mereka seperti biasa memandangkan

“Di tengah bandar Tokyo ini semua orang meneruskan kehidupan mereka seperti biasa kerana mereka sudah terbiasa dengan perkara ini.

“Harap kita dipelihara dan semoga Allah lindungi kami dan semua yang berada di bumi matahari terbit ini. InshaAllah,” titipnya.

Terdahulu, Agensi Meteorologi Jepun (JMA) melaporkan gempa bumi besar sehingga 7.6 magnitud melanda wilayah Ishikawa di tengah Jepun pada Isnin.

JMA turut mengeluarkan amaran tsunami besar di daerah Noto, menggesa orang ramai segera berpindah berikutan amaran tsunami untuk wilayah Niigata, Toyama dan Ishikawa di sebelah Laut Jepun.