Penyanyi Aisyah Aziz yang baru-baru ini tampil dengan imej berhijab berkongsikan perjalanan penghijrahannya untuk menjadi insan yang lebih baik sebagai pembuka lembaran tahun baharu 2024.

Penyanyi kelahiran Singapura itu menceritakan bagaimana dia memohon kepada Allah agar memberi hidayah dan petunjuk kepadanya serta mencari kekuatan diri untuk melepaskan perkara-perkara duniawi.

“Saya masih ingat lagi pada hari terakhir tahun lalu, saya memohon kepada Allah daripada jauh lubuh hati saya, “Berikanlah pencerahan kepadaku. Aku rasa seolah-olah aku sedang reda. Izinkanlah aku memahami petunjuk daripada-Mu dan menjadi cukup kuat untuk melepaskan apa yang perlu dilepaskan”.

“Dan sudah tentu apabila kita memohon kekuatan, Allah berikan kita peluang untuk menjadi kuat. Allah menguji saya pada Januari 2023 hanya untuk memberi petunjuk kepada saya,” katanya.

Tambah adik kepada penyanyi dan pelakon Aliff Aziz itu lagi, dia bersyukur kerana ditemukan dengan kawan-kawan yang banyak membantu dalam penghijrahannya untuk lebih mendalami agama Islam.

“Saya belajar solat daripada kawan-kawan yang saya tak pernah jangka dapat memberi inspirasi kepada saya dengan cara sebegitu. Saya temui ketenangan apabila berseorangan.

“Hubungan saya dengan umi dan ayah jadi lebih erat. Saya temui apa itu erti kesederhanaan.

“Saya menangis merengkuk seperti bayi di rumah, bertanya sama ada sukar atau tidak untuk saya berhenti daripada terlalu mengejar duniawi dan selepas itu, menunaikan umrah. Allah Maha Besar,” katanya.

Aisyah mengakhiri perkongsian itu dengan menyatakan masih banyak yang dia ingin kongsikan mengenai apa yang berlaku sepanjang tahun 2023, namun belum tiba masanya.

“Sejujurnya, banyak lagi perkara yang ingin saya kongsikan, namun, masanya belum sesuai atau mungkin, ia ditakdirkan untuk hanya disimpan antara saya dengan Allah. Apapun, Alhamdulillah untuk semuanya,” katanya.