Gerakan solat Subuh berjemaah, ‘Geng Subuh Macam Jumaat’ yang dikelolakan oleh penyanyi, pelakon dan pengacara Alif Satar berjaya meraih sambutan kira-kira 3,000 jemaah pada 1 Januari lalu.

Mengikut perancangan, usai sahaja solat Subuh di Masjid Saidina Umar Al-Khattab, Bukit Damansara, Alif kemudiannya membawa kesemua jemaah untuk sama-sama menyertai acara larian beramai-ramai.

“Selalunya saya akan berlari seorang diri pada waktu pagi selepas Subuh, tetapi kali ini saya disertai 3,000 orang. Alhamdulillah, terima kasih semua yang datang dan memeriahkan kempen ini.

“Kita hendak sambung momentum seterusnya cabaran 40 hari #GengSubuhMacamJumaat sebelum tiba Ramadan yang hanya tinggal kira-kira 70 hari lagi dari sekarang.

“Nanti kita akan adakan satu lagi ‘Geng Subuh Macam Jumaat’ di KL Car-Free Morning,” katanya menerusi perkongsian video di laman Instagram.

Tambah Alif lagi, biarpun terdapat segelintir individu yang melempar kata-kata negatif mengenai gerakan tersebut, namun Alif tidak menghiraukannya malah akan meneruskan perjuangannya selagi terdaya.

“Akan ada orang berkata macam-macam, tetapi kita dah tahu. Kita tetap jalan terus. Semoga terus istiqomah pejuang-pejuang Subuh!” katanya.

Buat makluman lanjut, Alif memulakan gerakan itu sejak November tahun lalu selepas mendengar satu ceramah daripada seorang ustaz mengenai Palestin.

Malah rakan-rakan selebriti dan orang ramai kagum dan memberi sokongan penuh kepada Alif atas usaha mengajak umat Islam untuk sama-sama mengumpul pahala.