Pelakon dan usahawan Fizo Omar tampil menjelaskan keadaannya selepas ditahan di wad selama tiga hari untuk menerima rawatan akibat serangan vertigo.

Menurut Fizo, atau nama sebenarnya Wan Hafizol Wan Omar, kejadian itu berlaku ketika dia sedang bersiap untuk menunaikan solat Subuh di rumah pada 18 Januari lalu, yang mana dia perlu bersiaran dalam rancangan bual bicara “Nasi Lemak Kopi O”.

“Semasa nak ambil wudhu saya dah rasa pening-pening. Ketika sedang berdiri untuk solat, tiba-tiba saya tersembam di sejadah dan tak sedarkan diri. Isteri saya dah cemas dan menangis melihat keadaan saya.

“Dia panggil jiran dan telefon ambulan untuk bawa saya ke hospital. Saya dengar bunyi ambulans walaupun dalam keadaan sedar tak sedar. Sampai hospital terus buat ujian imbasan Pengimejan Resonans Magnetik (MRI).

“Paling risau sebab takut kena strok atau serangan jantung. Tak ada bagi apa-apa petanda, tiba-tiba sakit. Rupanya saya kena vertigo,” katanya menerusi perkongsian video di laman Instagram.

Bapa kepada tiga orang anak itu mengakui tidak pernah mengetahui tentang penyakit vertigo berkaitan dengan keseimbangan badan membabitkan bahagian telinga.

Tambah Fizo lagi, walaupun dia difahamkan penyakit itu tidak merbahaya, namun ia agak berisiko sekiranya terjadi ketika berada di luar.

“Penyakit ini tidak bahaya. Cuma jadi bahaya kalau berlaku ketika sedang memandu kereta, pengsan dalam tandas, sedang dukung anak atau sedang mengendalikan mesin..

“Bayangkan saya yang sihat, tidak ada sakit apa-apa, tiba-tiba pengsan begitu sahaja. Nasib baik pengsan atas sejadah yang lembut,” katanya.

Pada akhir perkongsiannya, Fizo sempat menitipkan nasihat kepada orang ramai agar melakukan pemeriksaan kesihatan sekurang-kurangnya setahun sekali.