Pengerusi Star Media Radio Group (SMRG), Datuk Dr Mohd Aminuddin Mohd Rouse, menjelaskan isu penamatan kontrak penyampai Suria FM, Tyzo, dengan stesen radio tersebut.

Menerusi sidang media Suria FM yang diadakan pada Jumaat lalu, Mohd Aminuddin mendakwa kaji selidik pendengar radio menunjukkan berlakunya penurunan jumlah pendengar bagi segmen Suria Petang.

Menurut Mohd Aminuddin, kontrak Tyzo berakhir pada Oktober tahun lalu dan pihaknya menawarkan kontrak selama setahun, namun Tyzo hanya mahu sambung selama enam bulan sahaja.

“Selepas saya mengkaji semua aspek serta bertanya kepada bahagian sumber manusia dan bahagian jualan, saya buat kesimpulan Tyzo tidak berminat untuk teruskan tugasnya sebagai penyampai radio Suria FM.

“Kemenangan Tyzo pada Anugerah Bintang Popular Berita Harian ke-35 (ABPBH35) tidak membantu menaikkan ‘rating’ Suria FM pun.

“Jadi saya berpendapat kami mesti rombak semula Suria FM. Ini keputusan dan tanggungjawab saya,” katanya menerusi Malaysia Kini.

Dalam pada itu, Tyzo menerusi perkongsian Instagram miliknya mendedahkan jumlah pendengar segmen kendaliannya, Suria Petang adalah yang tertinggi bagi tahun 2022 dan 2023.

Menurut Tyzo, atau nama sebenarnya, Tuah Zolqarnain, berdasarkan kaji selidik yang dibentangkan oleh pengurus besar Suria FM, segmen Suria Petang mencatat penilaian paling ramai pendengar sepanjang empat kali kaji selidik.

“Kecoh sangat tentang ‘rating’, biarlah gambar berbicara. Ini adalah maklumat bagi penilaian jumlah pendengar.

“Alhamdulillah, bagi tahun 2022 hingga 2023, Suria Petang berada di tangga teratas segmen, sepanjang kaji selidik yang dilakukan empat kali berturut-turut,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Tyzo kini berada di Tanah Suci bagi mengerjakan ibadah umrah buat kali keempat selama dua minggu. Difahamkan umrah Tyzo ditaja oleh sebuah agensi pengurusan umrah.