Baru-baru ini media sosial kecoh dengan pelbagai reaksi wargamaya terhadap video tular yang memaparkan gelagat dua pengacara program “Wanita Hari Ini” (WHI), Sugeeta Chandran dan Syahira Izzaty cuba menyiang ikan.

Segilintir wargamaya melemparkan kritikan dan sebahagian lagi memberikan komentar berbentuk positif hingga menyebabkan berlakunya perbalahan serta perdebatan mengenai kemahiran wanita untuk menyiang ikan.

Sugeeta bagaimanapun tidak melatah terhadap kritikan-kritikan wargamaya, sebaliknya mengakui terhibur dan tidak menyangka perkara sebegitu boleh dibincangkan di media sosial.

“Siapa sangka dua pengacara wanita tidak tahu menyiang dan membersihkan ikan boleh mencetuskan perdebatan di pelbagai pelantar media sosial.

“Agak melucukan apabila mendapat tahu perkara ini menjadi topik perbincangan sejak minggu lalu.

“Kami menghargai pendapat mereka yang sama seperti kami. Benar, ia bukan dan tidak sepatutnya menjadi kemahiran stereotaip jantina.

Tambah pelakon “Hantu Tenggek” itu lagi, tidak ada yang memalukan tentang seorang wanita yang tidak tahu cara membersihkan ikan kerana terdapat mereka yang mahir dan sebaliknya.

“Jadi sekiranya anda tahu cara untuk menyiang dan membersihkan ikan, bagus. Memandangkan kami tidak mahir, kami akan belajar. Tiada masalah pun.

“Terus pandang ke hadapan dengan meraikan kekuatan kita, mengakui kelemahan kita, luaskan perspektif kita dan jangan lupa untuk berseronok,” katanya.

Isu tersebut turut mencuri perhatian rakan-rakan selebriti seperti Uyaina Arshad dan Zulin Aziz yang berpendapat bahawa ia tidak sepatutnya diperbesarkan sebegitu rupa.

Terdahulu, seorang individu di laman Twitter yang memuat naik paparan video berkenaan melemparkan kecaman terhadap kaum wanita yang tidak mahir menyiang dan membersihkan ikan.

“Aku yang lelaki ini pun tahu siang ikan, kalau macam ini alamatnya tak berasaplah dapur,” tulisnya sinis.