Musim cuti sekolah pun tiba dan ibu bapa pasti inginkan meluangkan masa dengan pelbagai aktiviti menarik bersama anak-anak. Umum tahu, negara kita terkenal sebagai salah satu lokasi percutian yang kaya dengan flora dan fauna, jadi tidak hairanlah terdapat banyak taman-taman haiwan dibuka dan semestinya mesra pengunjung, di mana anda boleh menyentuh dan memberi makan kepada haiwan-haiwan.

Selain Zoo Negara dan Aquaria KLCC, Miss Mynah ingin berkongsikan beberapa lokasi taman haiwan yang mesra pengunjung di sekitar Lembah Klang untuk anda lawati sempena cuti sekolah ini.

theMINs @ Kota Damansara

316545181 508702971304272 5306493481385855412 n 1

Siapa sangka sebuah gudang boleh dijadikan ‘petting zoo’ penuh dengan haiwan-haiwan eksotik dari seluruh dunia yang terdiri daripada mamalia dan reptilia seperti meerkat, sesumpah, ‘corn snake’, dan kuda padi!

Dah penat bermain dengan haiwan-haiwan di theMINs, jangan lupa untuk berehat dan menjamu selera dengan pelbagai menu menyelerakan seperti nasi lemak dan pasta di Luck Bros Kopi yang terletak betul-betul di sebelahnya.

mins
Foto: Radical Werks
KategoriHari MingguHujung Minggu, Cuti Umum &
Cuti Sekolah
Dewasa & Kanak-KanakRM30.00RM30.00
Kanak-Kanak bawah 4 tahunPercumaPercuma

Alamat: theMINs@KD, 2A-H, Jalan Teknologi, Pusat Teknologi Sunsuria, Kota Damansara PJU 5, 47810 Petaling Jaya, Selangor

IOI City Farm

IOI City Farm
Foto: IOI City Farm

IOI City Mall telah memperkenalkan tarikan terbaharunya yang dibuka pada tahun lalu iaitu sebuah zoo mini dan ladang ‘indoor’ dinamakan IOI City Farm, terletak di fasa dua pusat beli belah tersebut. Tak perlulah risau untuk berpanas atau berhujan lagi.

Di sini, pengunjung boleh membawa anak-anak menerokai ruang pameran 18,000 kaki (1,672 meter persegi) yang dibahagikan kepada tiga zon utama iaitu Greenland, Little Rimba dan Freshwater World.

ioicity
Foto: IOI City Farm
  • Greenland: Zon tumbuh-tumbuhan yang mempamerkan tumbuhan akuaponik, eksotik, tanaan herba, terarium dan ‘urban farm’.
  • Little Rimba: Zon yang membolehkan pengunjung berinteraksi, memegang dan memberi makan kepada pelbagai spesies haiwan dari seluruh dunia, termasuk haiwan-haiwan eksotik seperti marmoset, rakun, burung merak dan kucing Bengal.
  • Freshwater World: Zon yang mempamerkan pelbagai spesies haiwan akuatik air tawar termasuk ikan arapaima dan sturgeon.
KategoriHari MingguHujung Minggu, Cuti Umum &
Cuti Sekolah
Dewasa & Kanak-KanakRM48.00RM58.00
Warga Emas & OKURM32.00RM32.00
Pakej Keluarga
(2 Dewasa + 2 Kanak-kanak)
RM175.00RM215.00

Alamat: IOI City Farm, AT 6, Level 2, IOI City Mall, Lebuh IRC, IOI Resort City, 62502 Putrajaya

99 Wonderland Park

99wp
Foto: 99 Wonderland Park

Sekiranya anda mencari aktiviti sekeluarga atau inginkan idea temu janji yang menarik bersama pasangan, apa kata bawa mereka ke 99 Wonderland Park yang terletak di di Tasik Sri Murni, Selayang.

Taman rekreasi berkeluasan 9.2 hektar ini menampilkan pelbagai tarikan seperti Sky Fountain, 99 Dinosaur Park, 12 Zodiac Zone, 99 Musical Dancing Fountain, 99 Paddle Boat Ride, 99 Panda Street, The Isle of Hearts dan banyak lagi.

Pastinya berbaloi untuk meluangkan waktu seharian bersama keluarga dan rakan-rakan di sini, lebih-lebih lagi pada waktu malam kerana taman rekreasi ini kelihatan indah dihiasi lampu-lampu neon.

99wonderland
Foto: 99 Wonderland Park

Lebih menarik lagi, semua pengunjung juga berpeluang untuk memberi makan dan melihat sendiri pelbagai spesies haiwan mamalia dan reptilia seperti burung unta, ular sawa, iguana, rakun, capybara, rusa, beruang matahari, kucing Serval, ikan arapaima, tapir Malaya, buaya tembaga dan banyak lagi.

Taman rekreasi ini turut menerima anugerah The Malaysia Book of Records sebagai “Air Pancut Muzikal Terbesar”, “Jakuzi Tapir Pertama”, “Kurungan Kucing Caracal Pertama” dan “Kurungan Musang Pandan Pertama”.

Pengunjung juga boleh menikmati aneka hidangan makanan laut yang segar di Restoran Makanan Laut 99 yang terletak di dalam taman rekreasi tersebut.

KategoriHari Minggu (Isnin-Khamis)
(5 p.m. – 11 p.m.)
Sabtu & Ahad,
Cuti Umum & Cuti Sekolah
(9 a.m. – 4 p.m.)
Jumaat – Ahad, Cuti Umum &
Cuti Sekolah
(5 p.m. – 12 a.m.)
Dewasa (MyKad)RM45.00RM45.00RM55.00
Kanak-Kanak (MyKid), Warga Emas & OKURM25.00RM25.00RM30.00

Alamat: 99 Wonderland Park, Jalan 1/3A, Pusat Bandar Utara, 68100 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan

G2G Animal Garden

G2G Animal Garden 1 scaled 2
Foto: G2G Animal Garden

Terletak lebih 30 km daripada ibu kota, G2G Animal Garden yang dibuka di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS) adalah salah satu taman haiwan yang sesuai buat pengunjung dari pelbagai usia.

Di sini, pengunjung berpeluang mengenali, membelai dan memberi makan kepada pelbagai haiwan eksotik dan reptilia seperti kuda padi, burung-burung, alpaca, kambing Pygmy, musang Fennec, unta, pelbagai baka kucing dan monyet terkecil di dunia, Marmoset.

G2G
Foto: G2G Animal Garden

Apa yang menarik, setiap haiwan di G2G Animal Garden ini mempunyai nama tersendiri yang diberi oleh pekerja yang menjaga mereka jadi mudahlah bagi pengunjung mengingati mereka apabila datang kembali pada lain hari.

KategoriHari MingguHujung Minggu, Cuti Umum &
Cuti Sekolah
DewasaRM29.00RM29.00
Kanak-Kanak, Warga Emas & OKURM24.00RM24.00

Alamat: G2G Animal Garden, Jalan MAEPS 4/1, Fasa 3 Presint 9, 43400 Serdang, Selangor

Husin Fauzi Farm Taman Haiwan

355787
Foto: Husin Fauzi Farm – Taman Haiwan

Di sebelah Kuala Selangor pula, terletak sebuah ladang yang diberi nama Husin Fauzi Farm – Taman Haiwan. Sekiranya anda dari Kuala Lumpur, perjalanan mengambil masa selama satu jam sahaja. Selain dapat melihat, memegang dan memberi makan kepada haiwan-haiwan, ibu bapa juga boleh mendedahkan pelbagai aktiviti menarik kepada anak-anak seperti menunggang kuda, menangguk ikan, menaiki ATV dan juga memanah.

hff
Foto: Husin Fauzi Farm – Taman Haiwan

Buat makluman lanjut, Husin Fauzi Farm – Taman Haiwan ini adalah pengelola kepada sebuah Ma’ahad Tahfiz iaitu Ma’ahad Tahfiz Dar As-Thaqofah, dan semua wang yang diperoleh dari penjualan tiket dan aktiviti di sini akan disalurkan terus ke Maahad Tahfiz tersebut.

KategoriHari MingguHujung Minggu, Cuti Umum &
Cuti Sekolah
DewasaRM12.00RM12.00
Kanak-Kanak, Warga Emas & OKURM7.00RM7.00

Alamat: Husin Fauzi Farm – Taman Haiwan, Batu 45, Kampung Teluk Penyamun, 45600 Bestari Jaya, Selangor