Buat pertama kalinya, syarikat produksi Hundred Years Popcorn Production menghasilkan sebuah filem aksi yang menyatukan dua negara iaitu Malaysia dan Korea Selatan berjudul “The Lord Musang King”.

Idea untuk menghasilkan filem itu tercetus selepas Penerbit Eksekutif, Ong Peng Chu dan pengarah filem, Lee Moon Ho yang juga warga Korea Selatan menikmati durian Musang King.

Menurut Lee Moon Ho, dia mula mengenali serba sedikit mengenai Malaysia selepas menghadiri Festival Filem Antarabangsa Busan ke-27 yang berlangsung di Busan Cinema Center, Korea Selatan, tahun lalu.

“Saya mula mengenali Malaysia selepas menghadiri Festival Filem Antarabangsa Busan tahun lalu, dan sebab itulah saya berada di Malaysia pada ketika ini.

“Saya memang sukakan cabaran setiap kali mengarah sesebuah filem, jadi sebab itu juga saya cabar diri saya untuk mengarah sebuah filem kerjasama Korea-Malaysia di Malaysia buat kali pertama,” katanya.

Tambah Lee Moon Ho lagi, dia turut mempelajari dan membandingkan cara mengarah filem Malaysia dan filem Korea, serta memahami cara pelakon-pelakon Malaysia bekerja.

“Mengarah filem “The Lord Musang King” adalah di luar kebiasaan saya, jadi saya belajar perbezaan antara mengarah filem Korea dan filem Malaysia.

“Ketika penggambaran berlangsung, saya turut belajar bagaimana pelakon-pelakon Malaysia bekerja untuk menjayakan filem ini. Saya harap akan ada lebih banyak filem kolaborasi Malaysia dan Korea pada masa hadapan,” katanya.

Lee Moon Ho ditemui pada majlis pelancaran Festival Filem Korea 2023 yang berlangsung di GSC Mid Valley, Kuala Lumpur, November lalu.

Filem ini menggabungkan pelakon Malaysia seperti Yusuf Bahrin, Harissa Adlynn Halim, Fimie Don, Azri Sabri, Hafizuddin Fadzil dan Jay Iswazir, dan pelakon dari Korea Selatan iaitu Kim Bo Yeon dan Kwak Dong Hyuk.

“The Lord Musang King” akan ditayangkan di pawagam seluruh negara bermula 21 Disember ini.