Beberapa tahun tertunda, filem seram “Syif Malam” yang diangkat daripada drama pendek YouTube yang tular akhirnya bakal menemui penonton di layar perak.

Difahamkan skrip filem ini telah dihasilkan oleh pengarah Fairus Anuar pada sembilan tahun lalu, namun terdapat beberapa kekangan yang menyebabkan produksi filem ini terpaksa ditunda.

Penerbit Azahari Hamid berkata, pihak penerbit bekerjasama dengan Fairus bagi menambah baik skrip tersebut sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sebelum memulakan penggambaran.

Menurut Fairus, dia tidak mengekalkan elemen seram asal seperti dalam drama pendek kerana mahu penonton menikmati filem itu tanpa rasa takut yang melampau.

“Konsep saya adalah saya mahu penonton tonton filem ini tanpa menutup mata kerana terlalu takut. Saya lihat ramai penonton yang menutup mata apabila menonton babak-babak seram, contohnya filem-filem Indonesia. Saya rasa ianya membazir.

“Saya pernah menonton filem seram Hong Kong iaitu “Rigor Mortis”. Kemunculan hantu itu memang seram, tetapi kita yang menonton jadi suka melihatnya. Jadi saya ingin penonton lebih menghayati jalan cerita daripada berasa terlalu takut,” jelasnya.

8respect005IMG 1827
Fairus Anuar (tengah) berharap filem “Syif Malam” dapat sambutan penonton

Sementara itu, Fairus mengakui berdepan beberapa cabaran dan kesukaran untuk mengekalkan momentum yang sama daripada drama pendek ke sebuah filem yang ditayangkan di pawagam.

“Pertamanya adalah lokasi penggambaran, kerana kami perlu mencari bangunan yang memaparkan aura seram seperti yang ditunjukkan dalam drama pendek tersebut.

“Bangunan dalam filem inilah yang terbaik kami jumpa, tetapi kami perlu mengubah suai lokasi itu bagi mendapatkan suasana sebuah pejabat memandangkan ia sebenarnya adalah sebuah dewan yang kosong.

“Cabaran lain adalah kami mempunyai pelakon yang sedikit. Untuk tidak menimbulkan rasa bosan buat penonton yang menonton di pawagam, kami banyak mempelbagaikan pertukaran babak dalam filem ini,” katanya.

Tambah Fairus lagi, “Syif Malam” diklasifikasikan lulus bersih (LB) oleh Lembaga Penapisan Filem (LPF) dan tidak mempunyai sebarang babak atau dialog yang dipotong.

Bagi menambah tarikan filem ini, Fairus turut menggunakan imej janaan komputer (CGI) sebanyak 15 peratus kerana berpendapat ianya membantu untuk menghidupkan jalan cerita.

Malah Fairus dan pihak penerbit juga tidak menolak kemungkinan untuk menghasilkan sambungan filem ini memandangkan mereka sudah mempunyai idea kesinambungannya.

8respect009IMG 1804
Teraju utama filem “Syif Malam” iaitu Shahkimin (kiri), Anas Ridzuan, Shahkimin

“Syif Malam” mengisahkan tiga rakan sepejabat iaitu Ikmal, Botak dan Mok yang bekerja sebagai pereka grafik, secara tidak sengaja merungkai mitos seram di bangunan tempat mereka bekerja.

Filem ini menampilkan barisan pelakon seperti Anas Ridzuan, Taqim Zaki, Shahkimin, Zera Hariz, Kamarul Eqifshah, Sobri Anuar, Riezman Khuzaimi, Ismeth dan Mili Supina.

Diterbitkan oleh syarikat Empire Film Solution Sdn. Bhd. dengan kerjasama Thinkerbell Studios Sdn. Bhd., “Syif Malam” akan ditayangkan di pawagam pada 7 Disember 2023.