Teka teki mengenai pelakon yang akan menggalas watak adiwira ikonik tempatan, Keluang Man menerusi filem ‘live-action’ “Keluang Man” akhirnya terjawab apabila Nas-T diumumkan sebagai teraju utamanya.

Astro Shaw mengumumkan barisan pelakon utama filem “Keluang Man” pada majlis sidang media yang berlangsung di The Bee @ Publika, Kuala Lumpur, pada Selasa.

Versi filem ini bakal diarahkan oleh pencipta bersama trilogi filem “Polis Evo”, yang juga pengarah drama premium “Projek: High Council” dan “Projek: Anchor SPM”, Anwari Ashraf.

Anwari yang turut bertindak sebagai penulis skrip berkata, pemilihan Nas diputuskan setelah menimbang-tara lebih beratus calon yang menyertai uji bakat termasuk pelakon berpengalaman dan bakat baru.

“Aura lahiriah Nas sebagai seorang individu persis dan jitu dengan jiwa Borhan, sehingga kami tidak teragak-agak memilih dia.

“Buat masa ini, kami masih dalam proses pra produksi. Proses penjadualan, pencarian lokasi dan  memapan cerita sedang berjalan. Proses yang paling mendebarkan bagi kami adalah mereka-bentuk kostum Keluang Man turut berjalan.

“Kami sedar akan tanggungjawab besar yang digalas dalam memenuhi ekspektasi peminat animasi ikonik ini;  jadi kami sentiasa berwaspada dalam melaksanakan visi kreatif kami,” katanya.

keluangman cast

Selain Nas atau nama sebenarnya Nas Muammar Zar, turut diumumkan ialah pelakon Remy Ishak sebagai Shamsir, Datuk Rosyam Nor sebagai Ahmad dan Anwaar Beg Moghal sebagai Inspektor Sahab.

Menurut Penerbit Eksekutif “Keluang Man” merangkap Naib Presiden, Ketua Astro Shaw & Perniagaan Melayu Nusantara, Raja Jastina Raja Arshad, pihaknya percaya “Keluang Man” masih relevan dan mempunyai impak yang sangat besar kepada penonton Malaysia.

“Kami mahu memperkenalkan semula IP animasi kebanggaan negara kita melalui filem ‘live action’ kepada generasi baru seterusnya mengangkat karya ini ke tahap yang lebih tinggi, dengan skala yang lebih besar,” katanya.

Tambah Raja Jastina lagi, Astro Shaw mencapai kata sepakat untuk memilih Nas kerana ciri-ciri dan dedikasinya yang menepati kriteria karakter Keluang Man.

“Kami percaya Nas mampu membawakan kelainan dalam menghidupkan watak animasi kegemaran ramai ini. Kami ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua yang hadir bagi sesi uji bakat dan kami akui semuanya hebat-hebat belaka,” katanya.

Sesi uji bakat tempoh hari mempunyai tiga fasa. Fasa pertama dibuka pada 28 Julai sehingga 28 Ogos lalu, di mana calon perlu menghantar video tentang diri dan personaliti mereka.

Fasa kedua adalah calon yang terpilih dipanggil untuk uji bakat secara fizikal. Fasa ketiga, daripada 10 bakat yang telah disenarai pendek, hanya seorang dipilih oleh produksi untuk membawa watak Keluang Man. 

Sementara menantikan filem “Keluang Man” ditayangkan di pawagam pada tahun 2025, peminat setia serta penonton generasi baru boleh menonton siri animasi ini bermula dari musim pertama sehingga musim ketiga di www.keluangman.com.