Pelakon Nabila Huda tidak kisah untuk membelanjakan sebahagian daripada bayaran lakonannya untuk membeli pakaian baharu yang akan digunakan untuk penggambaran projek drama atau filem.

Nabila menerusi perkongsian video di laman Instagram berkata, perkara itu sudah lama menjadi amalannya sejak 15 tahun lalu sebagai salah satu persiapan sebelum penggambaran bermula.

“Sekadar berkongsi kehidupan sebagai seorang Nabila Huda. Saya tak pasti tentang pelakon lain, tetapi ini persediaan saya sebelum masuk ke set penggambaran.

“Ini adalah amalan yang saya buat sebagai pelakon sejak 2008. Saya akan belanjakan wang pendapatan dengan membeli pakaian untuk watak dalam televisyen.

“Selalunya saya akan habiskan 50 peratus daripada gaji saya, bergantung kepada jumlah bayaran yang diterima bagi setiap projek. Saya ada bajet sendiri.

“Kalau produksi beritahu mereka tak boleh ikut permintaan, saya akan minta mereka carikan pakaian dan saya fokus pada persembahan lakonan sahaja,” katanya.

Menerusi video berkenaan, Nabila turut menunjukkan langkah-langkah persediaannya yang bermula dengan membaca skrip, kemudian membeli belah dan menentukan pakaian-pakaiannya mengikut babak demi babak.

“Bukan senang kehidupan sebagai pelakon. Kena ingat, untuk berlakon drama memang berbeza. Semua persiapan kita kena lakukan sendiri dan tak boleh harapkan orang lain. Kena berbelanja sikit untuk memastikan watak kita nampak bagus.

“Lain pula kalau berlakon filem dan perkhidmatan media lepas pelantar (OTT), produksi akan sediakan segalanya termasuk pakaian bagi setiap babak,” jelasnya.

Nabila kini terlibat dengan penggambaran telefilem terbaharu berjudul “Jodoh Geng G” di mana dia memegang watak sebagai Julia.

Selain Nabila, telefilem itu turut dibintangi Hisyam Hamid, Norreen Iman, Anas Ridzuan, Kamarool Haji Yusoff dan Aziz M. Osman.