Dengan pengalamannya yang cukup meluas dalam dunia lakonan tanah air, Dato’ Aaron Aziz telah diberi peluang untuk mengarahkan filem terbaharu berjudul “Sayu Yang Syukur”.

Pembabitannya dalam filem itu bermula setelah Aaron menerima tawaran daripada Penerbit Eksekutif, Allahyarham Datuk Gulzar Mohamad Noor Mohamed atau lebih dikenali sebagai Mohd Atlas, pada tahun 2015.

Aaron, atau nama lengkapnya Aaron Mustapha Aziz, tidak mahu melepaskan peluang keemasan tersebut memandangkan dia tidak pernah mengarahkan sebuah filem cinta sebelum ini.

“Pada awalnya saya diberikan peluang untuk berlakon sahaja, namun arwah kemudiannya tawarkan pula untuk saya mengarahkan filem ini.

“Saya merasakan ia satu peluang yang tidak harus dilepaskan memandangkan saya tak pernah
mengarahkan sebuah filem cinta,” ujarnya.

Jelas Aaron lagi, apa yang membuatkan dia tertarik untuk mengarahkan filem berkenaan adalah apabila dia diberi kebebasan oleh pihak penerbit, terutama dari segi pemilihan pelakon dan olahan skrip.

Malah pengalaman berlakon di bawah arahan pengarah-pengarah hebat seperti Kabir Bhatia, Osman Ali dan Erma Fatima menjadi rujukan utama buatnya.

“Untuk skrip, saya membuat 90 peratus olahan berbanding skrip asal dengan memasukkan idea-idea baharu agar filem ini mempunyai kelainan dengan filem cinta yang lain.

“Begitu juga dengan pemilihan pelakon apabila saya diberi sepenuh kepercayaan untuk memilih barisan pelakon yang saya inginkan,” jelasnya.

Mengarahkan sebuah cinta bukanlah sesuatu kerja mudah buat Aaron memandangkan genre sebegitu lebih bermain kepada emosi dan perasaan yang mendalam, tambahan pula dia menggalas dua tanggungjawab sebagai pengarah dan pelakon.

“Apabila menjadi pengarah, banyak benda yang saya perlu jaga. Masa berlakon, jaga dialog, jaga lokasi bagi memastikan semuanya berjalan lancar. Memang ia sesuatu yang agak mencabar.

“Apapun saya bersyukur dan berterima kasih kerana mendapat kru produksi yang banyak membantu sepanjang penggambaran serta pelakon yang memberikan komitmen yang sangat baik untuk menjayakan filem ini,” ujarnya.

Justeru, Aaron berharap filem kedua arahannya itu dapat menambat hati dan jiwa peminat setelah ditayangkan di pawagam mulai 28 Disember ini.

Diterbitkan oleh syarikat Nusanbakti Production, “Sayu Yang Syukur” merupakan sebuah filem konflik percintaan penuh dramatik yang turut dibintangi Nora Danish dan Arja Lee sebagai teraju utama.