Filem aksi thriller Bollywood yang dinanti-nanti ramai, “Tiger 3” akhirnya ditayangkan di pawagam secara global pada 12 November 2023, seiring dengan perayaan Deepavali. Filem ini diarahkan oleh Maneesh Sharma dan diterbitkan oleh Aditya Chopra di bawah syarikat produksi terkenal, Yash Raj Films.

“Tiger 3” merupakan filem kelima yang dihasilkan dalam YRF Spy Universe, dan merupakan sekuel kepada filem “Tiger Zinda Hai” (2017) dan “Ek Tha Tiger” (2012). Filem ini menampilkan bintang terkenal Bollywood iaitu Salman Khan dan Katrina Kaif sebagai teraju utama yang kembali menjayakan watak Avinash “Tiger” Singh Rathore dan isterinya, Zoya Humaimi-Rathore. Berikut merupakan beberapa fakta menarik yang peminat perlu tahu tentang “Tiger 3”.

Filem paling mahal dihasilkan oleh Yash Raj Films

Dengan kos pembikinan lebih RM100 juta, “Tiger 3” telah mencipta rekod sebagai filem paling mahal yang dihasilkan oleh Yash Raj Films setakat ini. Selepas tayangannya di pawagam, filem ini menerima pelbagai maklum balas positif mengenai lakonan hebat pelakon serta jalan ceritanya yang padat dengan aksi yang mendebarkan dari awal hingga akhir cerita. Sehingga hari ini, jumlah kutipan untuk “Tiger 3” secara global telah mencapai kira-kira lebih RM200 juta.

Lokasi penggambaran di pelbagai bandar tercantik seluruh dunia

salman khan 1631510949909 1631510961911

Dengan ada kos pembikinan yang tinggi, maka tidak hairanlah mengapa pihak penerbit sanggup merantau di seluruh dunia bagi melakukan penggambaran “Tiger 3” yang bermula pada bulan Mac 2021. Selepas tamat penggambaran di Delhi dan Mumbai, ia diteruskan di Istanbul dan Cappadocia (Turki), kemudian di Salzburg, Tirol, Vienna dan Altaussee (Austria). Lokasi penggambaran terakhir adalah di Abu Dhabi, iaitu ibu kota dan bandar kedua terbesar di Emiriah Arab Bersatu (UAE).

Penampilan cameo Shah Rukh Khan ‘bocor’ di media sosial

1673371563 pathaan 4

Umum tahu, filem “Pathaan” lakonan Shah Rukh Khan turut tergolong dalam YRF Spy Universe, dan pihak penerbit bercadang untuk menampilkan Shah Rukh Khan sebagai cameo dalam “Tiger 3”. Lebih mengejutkan babak cameo itu telah tular di media sosial beberapa jam sebelum filem itu ditayangkan secara rasmi di pawagam memandangkan terdapat pihak tidak bertanggungjawab yang telah merakam dan ‘membocorkannya’ ketika berlangsungnya tayangan khas filem itu di Mumbai.

Penampilan cameo Hrithik Roshan sebagai permulaan “War 2”

war sequel

Mengikut perancangan asal, tiada penampilan cameo oleh Hrithik Roshan untuk “Tiger 3” memandangkan pihak produksi menganggap kemunculan Shah Rukh Khan sudah memadai. Bagaimanapun, pengarah Ayan Mukerji bercadang untuk menampilkan Hrithik dalam “Tiger 3” sebagai cameo dan menjadi permulaan jalan cerita untuk filem “War 2” yang turut tergolong dalam YRF Spy Universe. Perkara ini sekali gus membangkitkan keterujaan peminat terhadap francais filem tersebut.