Syarikat produksi 42nd Pictures Sdn Bhd yang diasaskan pasangan suami isteri, Yasu Tanaka dan Bea Tanaka tampil dengan filem terbaharu berjudul “magiK”.

Filem bergenre drama, keluarga dan fantasi arahan Tanaka itu merupakan suatu usaha untuk menyelami kelebihan dan keistimewaan golongan bermasalah pendengaran.

Menurut Tanaka, filem kedua arahannya itu bukan sekadar mengangkat kisah gadis pekak yang mampu berkomunikasi dengan kelip-kelip, malah menjadi perantara bagi penonton mendekati golongan berkenaan.

Bea merupakan bekas guru pendidikan khas untuk golongan bermasalah pendengaran selama 15 tahun dan masih akrab dengan golongan istimewa itu.

“Idea untuk menghasilkan “magiK” tercetus apabila idea kami digabungkan, iaitu hubungan Bea dengan komuniti pekak dan minat saya terhadap alam alam semula jadi.

“Gabungan idea ini digunakan untuk mencipta cerita seorang gadis pekak yang boleh berkomunikasi dengan kelip-kelip,” kata Tanaka yang juga pengarah filem “Nota”.

Buat makluman lanjut, tayangan khas filem “magiK” telah berlangsung di beberapa lokasi terpilih di seluruh Malaysia pada September dan Oktober lalu sebelum ditayangkan di pawagam pada 30 November 2023.

Selaku pengarah dan penulis skrip filem ini “magiK”, Tanaka dan Bea turut turun padang di semua lokasi terbabit bagi meraikan filem tersebut bersama penonton.

391555588 18393916558024729 7205051280411493073 n copy

Mengulas konsep tayangan khas berkenaan, Bea berkata, pihaknya mahu menampilkan kelainan untuk masyarakat luar bandar termasuk golongan bermasalah pendengaran supaya dapat menonton filem berkenaan.

“Versi yang ditayangkan untuk tayangan khas ini ialah versi ‘closed caption’ yang memudahkan penonton dari komuniti bermasalah pendengaran.

“Filem “magiK” memaparkan masyarakat Kampung Kuantan, Kuala Selangor dan kami mahu mendekati masyarakat luar bandar menerusi konsep tayangan khas ini,” katanya.

Tayangan khas yang ditaja oleh PORT Ipoh itu adalah hasil kerjasama penerbit dengan Persatuan Orang Pekak Perak dan Jabatan Pendaftaran Negeri (JPN) Perak.

Screen Shot 2023 10 11 at 7.56.05

Sementara itu, tayangan khas filem “magiK” telah berlangsung dengan jayanya membabitkan tujuh lokasi terpilih di seluruh tanah air pada September dan Oktober lalu.

Tayangan khas itu diadakan di Warung Adri, Kuantan pada 16 September lalu disusuli Pantai Telaga Papan (23 September) dan SPace08000, Sungai Petani (29 September).

Malangnya tayangan khas di Pantai Telaga Papan, Setiu, Terengganu tidak kesampaian akibat cuaca hujan memandangkan ia adalah satu-satunya lokasi di mana wayang pacak diadakan di tepi pantai.

Selain itu, lokasi tayangan khas di YMCA, Kuala Lumpur (1 Oktober); YMCA, Georgetown, Pulau Pinang (7 Oktober); PORT, Ipoh, Perak (14 dan 15 Oktober) turut dihadiri penonton dari komuniti bermasalah pendengaran.

Tayangan khas “magiK” di YMCA KL adalah sebahagian dari sambutan ‘International Deaf Day’. Jadual tayangan khas filem tersebut berakhir di Embrace Hall, Johor Bahru pada 20 Oktober lalu.

MV5BNDc2ZmUwYjEtN2IyYy00MGRlLWI4OTEtOTgwZGYyYmRiNzA4XkEyXkFqcGdeQXVyMTUzMDA3Mjc2. V1

“magiK” mengisahkan Kit, gadis pekak berusia 7 tahun yang tinggal di sebuah perkampungan yang terkenal dengan kelip-kelip. Ibu bapanya bergelut dengan masalah kewangan kerana bapanya yang bekerja sebagai pendayung yang membawa para pelancong melihat kelip-kelip.

Ibunya pula mahu Kit belajar bahasa isyarat dan pergi ke sekolah, namun, Kit tidak berani untuk berkomunikasi dengan orang ramai kerana dia lebih cenderung untuk hidup dalam dunianya yang dikelilingi alam semula jadi.

Namun, semuanya mula berubah apabila Kit bertemu dengan kelip-kelip yang seolah-olah berkomunikasi dengannya berkelip dan terbang dengan cara tertentu.

Filem ini menampilkan barisan pelakon hebat tanah air seperti Beto Kusyairy, Nadia Aqilah, Nam Ron, Ruminah Sidek, Roy Azman, Kamarul Eqifshah dan bintang cilik, Qisya Hairulzain.