Pengarah Raja Mukhriz Raja Ahmad akur menerima keputusan Lembaga Penapisan Filem (LPF) untuk memotong babak akhir filem “Pagari Bulan” bagi mengelakkan sebarang kontroversi.

Menurut Raja Mukhriz, babak itu terpaksa dipotong bagi mengelakkan salah faham dalam kalangan penonton selepas watak utama filem itu, Bulan, menyertai kumpulan tentera anti-Jepun.

“Babak itu memaparkan watak Bulan yang menyertai Malayan People Anti Japanese Army (MPAJA) selepas selesai berjuang. Bagaimanapun, babak itu dipotong dan saya reda.

“Menurut LPF, mereka bimbang sekiranya babak itu dilihat mempromosikan komunis. Sebenarnya saya tak mempromosikan komunis pun. Tetapi tak mengapa, sebab saya pun tak mahu menimbulkan salah faham,” katanya menerusi Harian Metro.

383961451 18386178736016031 126705075224813811 n
Sharifah Shahora selaku penerbit dan Raja Mukhriz sebagai pengarah filem “Pagari Bulan”

Memandangkan perancangan dan jalan cerita pada penghujung filem perlu ditukar, Raja Mukhriz akhirnya menggantikan babak itu dengan foto Bulan memegang senapang sebagai penutup.

Berlatarkan tahun 1941 ketika tentera Jepun menawan Kelantan, filem “Pagari Bulan” mengisahkan Bulan, adiknya Kasih dan rakan baiknya Sui Li yang ditangkap bersama kaum wanita lain dan dipaksa menjadi pemuas nafsu tentera Jepun.

Kekejaman tentera Jepun terhadap wanita membuatkan Bulan mempertaruhkan nyawa demi menyelamatkan bangsa dan tanah air.

Filem terbitan Sharifah Shahora di bawah syarikat produksi Eleven Field Creative Sdn Bhd itu dibintangi barisan pelakon hebat tanah air seperti Nazeera Sardi, Aniq Durar, Alvin Wong, Andy Teh, Trisha Ooi, Michael Ang dan Laila Nasir.

“Pagari Bulan” bakal ditayangkan di pawagam Malaysia dan Singapura bermula 5 Oktober ini.