Selepas treler rasminya meraih jumlah tontonan sehingga tiga juta, filem seram Thailand, “Khong-Khaek: The Djinn’s Curse” bakal ditayangkan di pawagam Malaysia pada 2 November ini.

Pengasas Yusrych Global, Yusry Makmor berkata, pihaknya berminat membawa masuk filem ini apabila menyedari treler rasminya menjadi tular dan diperkatakan orang ramai di media sosial.

“Saya percaya filem ini akan pecah panggung apabila ditayangkan di Malaysia, tambahan pula kutipan di Thailand sangat memberangsangkan iaitu sebanyak RM6 juta dalam tempoh 11 hari tayangan.

“Kalau melihat pada komen pula, rata-rata ramai yang teruja untuk menontonnya dan tertanya-tanya bila akan tayang di Malaysia,” ujarnya.

Tambah Yusry lagi, dia turut bertanya beberapa kenalan dalam industri mengenai filem ini dan mereka menyarankan supaya dia membawa masuk untuk tayangan di Malaysia.

Sebelum ini, Yusrych Global Sdn Bhd bertindak sebagai penerbit dan edaran bersama untuk filem “Anwar: The Untold Story” dan “Khong-Khaek: The Djinn’s Curse” menjadi filem kedua edaran syarikat berkenaan.

Sementara itu, pengarah, Kriangkrai Monvichit, mendedahkan idea untuk menghasilkan filem ini tercetus setelah isterinya mengalami kejadian mistik ketika menulis skrip bersendirian.

Menurut Kriangkrai, isterinya mengadu sering terdengar bunyi aneh dan berasa bulu romanya meremang sehingga dia terpaksa menghentikan hasrat untuk terus menulis.

Hasil dari perbualan itu pasangan tersebut mencapai kata sepakat untuk menghasilkan sebuah filem seram dan akhirnya terhasil skrip filem “Khong-Khaek: The Djinn’s Curse”.

Tambah Kriangkrai lagi, mereka mengangkat tema berkaitan jin untuk filem berkenaan kerana mahu penonton lebih memahami kesan dan akibat buruk apabila manusia meminta pertolongan ataupun bersekongkol dengan jin.

Kriangkrai juga tidak menafikan terdapat beberapa kejadian seram dan pelik sepanjang penggambaran dilakukan.

“Ada pelakon yang mengalami gangguan, misalnya ketika pelakon utamanya, Golf berbaring, dia merasakan seperti ada orang berbaring di sebelahnya tetapi apabila dia menoleh, tiada sesiapa di situ.

“Selain itu, ada seorang lagi pelakon iaitu Lee Ping dan beberapa orang kru ternampak suatu
kelibat yang pelik sehingga mereka tidak mahu meneruskan penggambaran,” ujarnya.

Filem ini dibintangi barisan pelakon Thailand seperti Golf-Akara Lucas, Tubtim-Anyarin Terathananpat, Mo-Amena Pinit, Marika Phraekhieocharoen, Piyarat Jatupong, Thiti Phoom-on, Sontana Chitmanee, Hakeem Dhanawicit dan Ahmad Kasemiyah Dolah.

Justeru, Kriangkrai meletakkan harapan tinggi agar filem ini mendapat sambutan hangat menggalakkan daripada penonton di Malaysia.

“Dari sudut agama dan budaya, memang tidak jauh berbeza dengan Malaysia. Apatah lagi kisah yang dipaparkan adalah tentang masyarakat di Selatan Thailand. Jadi, saya harap penonton Malaysia tidak melepaskan peluang untuk menonton filem ini,” ujarnya.