Pelakon Pekin Ibrahim akui berpuas hati dapat menjayakan watak guru dan jurulatih pasukan kriket Sekolah Kebangsaan Bukit Rokan Utara (SKBRU) iaitu Cikgu Azman menerusi filem “Gemencheh Boys”.

Biarpun pada mulanya berdepan kesukaran untuk bertutur dalam loghat Negeri Sembilan, namun Pekin atau nama sebenarnya Mohd Iznan Ibrahim, menganggap itu satu cabaran yang dicari.

“Ini merupakan kali kedua saya membawa watak orang yang masih wujud. Yang pertama adalah filem “Mat Moto”, cuma cabarannya berbeza. Filem itu memang dekat dengan saya.

“Untuk filem “Gemencheh Boys” ini memang lain sebab saya lidah Kelantan yang makan budu, nak tukar ke lidah rendang maman.

“Itu satu cabaran tetapi sebagai pelakon, itulah yang saya cari sebab saya mahukan watak yang mencabar.

“Akhirnya saya dapat skrip sebegini, jadi saya memang tak lepaskan peluang ini,” katanya yang ditemui pada malam gala tayangan perdana filem “Gemencheh Boys” di GSC Mid Valley Megamall, Kuala Lumpur.

Selain berlatih bertutur dalam loghat Negeri Sembilan dengan isterinya, Mona Allen, Pekin juga berkesempatan untuk meluangkan masa bersama-sama Cikgu Azman serta orang-orang kampung di Gemencheh.

ASTRO 0411

Selepas menonton filem ini, Cikgu Azman turut memuji lakonan Pekin dan berterima kasih dengan pelakon itu kerana membawakan wataknya dengan baik.

“Gemencheh Boys” mengisahkan enam kanak-kanak berasal dari FELDA Bukit Rokan Utara, Negeri Sembilan, iaitu Shafiq, Rashid, Fauzi, Amin, Shukri dan Azad, yang digelar ‘6 Jahanam’ meraih pingat emas dalam sukan kriket di peringkat antarabangsa.

Selain Pekin, filem arahan Jason Chong dan Eric Ong ini turut dibintangi Datuk Ahmad Tarmimi Siregar, Farah Ahmad, serta bakat baharu iaitu Aqil Yaya, Syed Ahmad, Ayiet Harith, Kimi Norais, Izzue Deen dan Amir Kuziq sebagai tunggak utama.