Pengarah dan pelakon Michael Ang tampil mempersoalkan tindakan segelintir pawagam tempatan yang didakwa mengurangkan dan membatalkan tayangan filem “Pagari Bulan”.

Michael berkata tindakan tersebut menyebabkan penerbit filem berkenaan, Raja Mukhriz Raja Ahmad dan isterinya, Sharifah Shahora, berdepan kebuntuan memandangkan syarat wajib tayang sepatutnya dalam tempoh 14 hari.

Justeru, Michael menyeru Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) untuk melakukan tindakan lanjut berhubung perkara tersebut.

“Para pengkritik filem pun kata bagus dan berikan penilaian yang tinggi untuk filem ini termasuk mereka yang kononnya tak suka filem Melayu.

“Ramai kata sinematografi filem dan cara pengarahan bagus serta ada unsur-unsur sejarah. Tapi masalahnya kenapa tak ada sambutan di panggung? Sebab promosi tak cukup kuat?

“FINAS pula buat apa? Suka-suka panggung boleh batalkan tayangan, kata ada 14 hari wajib tayang? Tolonglah buat sesuatu,” serunya menerusi perkongsian di laman Instagram.

Sehubungan dengan itu, Michael mengajak orang ramai untuk sama-sama membeli tiket untuk menonton filem “Pagari Bulan” sementara tayangannya masih ada di pawagam.

Terdahulu, Raja Mukhriz meluahkan rasa sedih dan kecewa apabila kutipan filem berkenaan tidak memberangsangkan di pawagam.

Malah Sharifah Shahora turut meluahkan rasa kesal terhadap tindakan pawagam yang mengurangkan tayangan filem tersebut sedangkan masih ramai yang ingin menontonnya.

“Apabila hari Ahad dah mula orang nak tengok filem ini, anda kurangkan panggung pula. Pada hujung minggulah orang keluar pergi tengok wayang.

“Pada laman sesawang ada, tapi apabila datang ke kaunter tak ada tayangan,” katanya menerusi perkongsian di laman Instagram.

Diterbitkan oleh Eleven Field Creative Sdn Bhd ini mula ditayangkan pada 5 Oktober lalu dan dibintangi barisan pelakon hebat seperti Nazeera Sardi, Aniq Durar, Trisha Ooi, Andy Teh dan Alvin Wong.