Kisah enam sahabat berasal dari FELDA Bukit Rokan Utara, Negeri Sembilan, yang berjaya menempa sejarah dalam dunia sukan kriket antarabangsa diangkat ke layar perak menerusi filem terbaharu, “Gemencheh Boys”.

Filem ini diceritakan daripada sudut pandangan atlet kriket kebangsaan, Shafiq Sharif yang telah mewakili Malaysia untuk Piala Dunia Kriket pada 2019 dan berjaya merangkul pingat emas di Sukan Asia Tenggara (SEA) 2017.

Pengarah, penulis skrip dan pereka cerita asal “Gemencheh Boys”, Jason Chong berkata, selain memberikan nilai hiburan, dia percaya filem ini mampu meninggalkan kesan mendalam kepada khalayak seperti mana filem terdahulu yang kami terbitkan iaitu “Adiwiraku”.

“Menerusi tema inspirasi yang sama, kami harap “Gemencheh Boys” akan kekal relevan untuk penonton Malaysia dan saya rasa amat berbangga dapat menjadi sebahagian daripada filem ini.

“Kami tidak mahu menghasilkan filem yang rumit. Jadi sebab itu “Gemencheh Boys” bukanlah sebuah filem sukan yang terperinci kerana ia bukan teknikal dan penonton tidak perlu untuk memahami cara-cara untuk bermain kriket dan sebagainya.

“Penonton cuma perlu faham kemenangan dan kejatuhan mereka, serta bagaimana mereka mencari semangat untuk terus berjuang dengan sokongan Cikgu Azman,” katanya yang ditemui pada malam gala tayangan perdana filem “Gemencheh Boys” di GSC Mid Valley Megamall, Kuala Lumpur, malam tadi.

IMG 0673

Sementara itu, Penerbit Eksekutif “Gemencheh Boys” merangkap Naib Presiden, Ketua Astro Shaw & Perniagaan Melayu Nusantara, Raja Jastina Raja Arshad percaya filem ini mempunyai tarikan tersendiri, selain muncul sebagai naskhah berkualiti serta sarat dengan pengisian.

“Harapan kami agar filem ini dapat memberi inspirasi kepada masyarakat Malaysia berbilang kaum serta menyuntik minat terhadap karya tempatan.

“Dalam usaha mempromosikan “Gemencheh Boys”, kami telah mengadakan tayangan eksklusif. Kami berbesar hati apabila menerima maklum balas positif,” katanya.

GB14

“Gemencheh Boys” juga mendapat sokongan daripada Malaysia Cricket Association dan Kementerian Belia Dan Sukan.

Filem ini dibintangi pelakon Pekin Ibrahim serta enam pelakon kanak-kanak iaitu Aqil Yaya, Syed Ahmad, Ayiet Harith, Kimi Norais, Izzue Deen dan Amir Kuziq sebagai tunggak utama.

Turut menguatkan filem ini ialah pelakon Dato’ Ahmad Tamimi Siregar, Zaidi Omar, Farah Ahmad, Azman Hassan, Kamal, Rezuan, Ieda Moin, Fara Fauzana, Arumugam A/L Vedan dan ramai lagi.

Diterbitkan oleh Astro Shaw dengan kerjasama GV Corporate Advisory dan SOL Pictures, “Gemencheh Boys” akan ditayangkan di pawagam pada 26 Oktober ini.