Guru dan jurulatih pasukan kriket Sekolah Kebangsaan Bukit Rokan Utara (SKBRU), Azman Aziz, atau lebih dikenali sebagai Cikgu Azman terharu kisahnya diangkat ke layar perak menerusi filem “Gemencheh Boys”.

Cikgu Azman yang hadir pada malam gala tayangan perdana filem “Gemencheh Boys” di GSC Mid Valley Megamall, Kuala Lumpur, pada Isnin menerima kejutan apabila dijemput naik ke podium.

Lebih mengusik jiwanya, Cikgu Azman turut dikalungkan pingat emas oleh salah seorang anak muridnya yang juga atlet kriket kebangsaan, Shafiq Sharif.

“Jiwa saya terusik sebab tak pernah naik podium seumur hidup. Saya bukannya atlet, sebaliknya hanya jurulatih. Selalunya yang naik podium adalah Shafiq.

“Saya tak minta apa-apapun. Terima kasih kerana menghasilkan naskhah ini. Ia adalah satu pembelaan kepada guru seluruh Malaysia,” katanya.

Menerusi filem terbitan Astro Shaw dengan kerjasama GV Corporate Advisory dan SOL Pictures itu, watak Cikgu Azman dimainkan oleh pelakon Pekin Ibrahim.

Tambah Cikgu Azman lagi, dia juga telah menonton filem “Gemencheh Boys” sebanyak empat kali dan berpuas hati dengan lakonan Pekin serta memuji usaha pelakon yang berasal dari Kelantan itu untuk bertutur dalam loghat Negeri Sembilan.

“Saya sangat menyukai filem ini. Ia cukup ramuan, ada sedih, marah, kecewa dan ada juga membangkitkan perasaan megah yang akhirnya membawa kepada kejayaan.

“Namun, filem ini tiada kisah cinta, tetapi kasih sayang ada. Terima kasih kepada Pekin kerana membawakan watak saya dengan baik. Nak kata sama mungkin tidak, cuma menyerupai sahaja,” katanya.

“Gemencheh Boys” yang turut dibintangi barisan pelakon baharu Aqil Yaya, Syed Ahmad, Ayiet Harith, Kimi Norais, Izzue Deen dan Amir Kuziq akan ditayangkan di pawagam bermula 26 Oktober ini.