Pelakon dan usahawan Hanis Zalikha sedih melihat keadaan bapanya, Zainal Rashid, yang kini dirawat di sebuah pusat perubatan di ibu kota kerana mengalami gangguan ingatan akibat terjatuh bulan lalu.

Menurut Hanis, dia dan keluarganya mula menyedari perkara itu selepas melihat perubahan pada cara percakapan dan bapanya mengadu kaki kanan tidak boleh bergerak.

“Bapa saya menyedari ada sesuatu yang tak kena hampir sebulan selepas jatuh, apabila kaki kanannya tiba-tiba tidak boleh digerakkan. Oleh sebab dia jatuh terhentak dahi kiri, bila anggota belah kanan yang terjejas, kami sedar ia pasti berkaitan dengan otak.

“Mengenali bapa saya, dia seorang yang sangat cekap dan berpendirian, tiba-tiba menjadi sangat ‘blur’ dan menjawab pertanyaan saya mengenai percutiannya ke Acheh baru-baru ini secara sepatah-sepatah,” katanya.

Tambah isteri kepada pelakon Hairul Azreen itu lagi, ketika insiden itu berlaku, bapanya berada dalam keadaan baik dan tidak mengalami sebarang kecederaan serius.  Namun, hentakan pada bahagian kepala bapanya memberi kesan jangka panjang.

“Sejurus dari terjatuh, bila periksa imbasan X-Ray dan CT, semuanya baik sahaja. Tetapi selepas dua hingga tiga minggu kemudian ia boleh bertukar menjadi mimpi ngeri terbesar kerana darah telah membanjiri sebahagian besar otak,” katanya.

Dalam perkongsian yang sama, Hanis memanjatkan rasa syukur kerana pembedahan bapanya berjalan dengan lancar atas bantuan semua pihak.

Dia juga ada berbincang dengan dua pakar dan seorang pakar bedah saraf sebelum pembedahan itu diteruskan.

“Pembedahan otak berjalan lancar atas izin Allah S.W.T. Terima kasih kepada semua yang terbabit.

“Doktor kata kalau lewat sikit saja lagi memang boleh hilang keupayaan bercakap, keupayaan bernafas dan seterusnya koma, sebab otak dah memampatkan terlalu banyak darah,” katanya.

Hanis turut mengambil kesempatan itu untuk memberi nasihat kepada umum supaya tidak menangguhkan pemeriksaan ataupun rawatan sekiranya berlaku perkara sama.