Pendakwah terkenal, Ustazah Asma’ Harun memberi teguran kepada pihak produksi drama “Surat Dari Tuhan” selepas melihat sedutan babak yang ada menyebut berkaitan makam Rasulullah di Makkah.

Ustazah Asma’ menerusi sesi siaran langsung di TikTok menyatakan dia telah menghubungi stesen televisyen yang menyiarkan drama itu untuk berbincang dan memberi teguran tentang perkara tersebut, namun tidak menerima sebarang maklum balas.

Tambah Ustazah Asma’ lagi, dia amat terkejut serta kecewa apabila mendengar dialog dan menonton sedutan babak itu dijadikan bahan promosi drama “Surat Dari Tuhan” di media sosial.

“Beberapa kali saya tengok dan minta kumpulan saya untuk transkrip dialog yang dilafazkan. Saya terkejut. Seram sejuk, menggigil apabila mendengar dialog tersebut. Biar betul cakap begitu dan kaitkan makam Nabi Muhammad?

“Macam mana boleh terfikir nak tulis skrip macam itu? Di mana etika di Tanah Suci? Tak rasa bersalah ke? Tak terdetik ke dalam hati takut nak cakap begitu? Di tempat yang paling suci, paling indah.

“Saya sendiri kalau nak berjanji perkara yang baik-baik di Tanah Suci pun takut. Inikan pula melafazkan perkataan meminta orang lain pergi meninggal dunia. Sambil tangan tunjuk kepada Masjid Nabawi?” tegasnya.

Tambah Ustazah Asma’ lagi, sekiranya dialog itu berdasarkan kisah benar, atas dasar apa pun tidak layak dan tidak wajar perkataan sebegitu dilafazkan di Tanah Suci apatah lagi dikaitkan dengan makam Rasullullah.

“Lakonan tersebut dibuat di sebuah hotel di Tanah Suci yang nampak latar belakang Masjid Nabawi. Saya terkejut macam mana boleh terfikir nak buat skrip macam ini, menggunakan makam Nabi.

“Walaupun dia tak bersumpah, tidak wajar perkataan itu dijadikan sebagai dialog. Sedangkan kita diajar jaga lidah, jaga akhlak dan perbuatan ketika di Tanah Suci.

“Mana etika ketika melakonkan babak di Tanah Suci dan tak berasa bersalah ke masa nak merakamkan babak ini? Tempat yang paling suci dan indah seluruh umat manusia yang dambakan pergi, kenapa nak masukkan dialog seperti ini,” katanya.

Justeru, Ustazah Asma’ berharap perkara itu dapat dititik beratkan oleh pihak produksi agar menjaga sensitiviti agama.

Drama “Surat Dari Tuhan” dibintangi pelakon Janna Nick, Shukri Yahaya, Ummi Nazeera, Sheila Mambo, Trisha Ooi, Qistina Raisah dan Wanns Ahmad.