Pelakon dan penyanyi, Ayda Jebat yang kini hamil cahaya mata keduanya meluahkan rasa tidak selesa apabila perutnya disentuh individu tidak dikenali.

Menurut Ayda, yang mana kandungannya sudah mencecah usia tujuh bulan, dia menjadi sensitif apabila terdapat individu yang terus menyentuh perutnya tanpa meminta izin terlebih dahulu.

“Ibu-ibu semua selesa tak kalau tengah mengandung, orang tiba-tiba kat luar pegang-pegang perut awak?

“Saya minta maaf. Saya okay saja kalau nak berswafoto pegang bahu ke tangan saya. Itu dah biasa, tapi semasa tengah mengandung, sensitif dia lain sikit bila kakak-kakak atau makcik-makcik jumpa terus pegang dan raba-raba perut saya,” katanya.

Tambah pelantun lagu “Be Mine” itu lagi, dia berharap orang luar memahami dan menghormati pendiriannya serta menganggap doa yang baik-baik untuk dirinya dan bayi dalam kandungan sudah memadai.

“Nak tegur, tapi tak terkeluar pula kata-kata. Faham kadang-kadang awak teruja, tapi harap faham situasi saya dan terima kasih atas doa yang baik untuk saya dan baby, sudah memadai,” luahnya.

Cerita Ayda, pernah berlaku situasi di mana seorang wanita lebih berusia daripadanya meletakkan tangan pada perut sambil menunggu bayinya menendang, hingga dia terkelu dengan tindakan wanita tersebut.

“Ada yang pegang, sambil cakap ‘acik kalau kuis macam ini saja dulu, bayi dah tendang. Kejap, tunggu anak Ayda tendang tak’. Saya muka dah petak.

“Kalian rasa bagaimana ya?” tulis Ayda yang dijangka akan bersalin pada Disember ini.

Terdahulu, Ayda mendedahkan bahawa dia dan suami, Nabil Mahir bakal menimang cahaya mata lelaki menerusi majlis ‘baby shower’ yang diadakan pada September lalu.