Filem berbahasa Kantonis “Rain Town” melakar kejayaan tersendiri apabila terpilih mewakili Malaysia sebagai Tayangan Perdana Dunia di Festival Filem Antarabangsa Silk Road (SRIFF) ke-10, yang akan berlangsung di Fuzhou, China pada 23 hingga 27 September ini.

Penganjuran SRIFF ini merupakan sebahagian daripada inisiatif China’s Silk Road Film Bridge Project, untuk menggalakkan pertukaran budaya dan kerjasama strategik antarabangsa melalui pembangunan industri audio-visual China.

Pengarah, Tunku Mona Riza berkata, ia merupakan satu penghormatan apabila filem kedua arahannya itu mendapat perhatian pihak luar serta berpeluang untuk ditayangkan di sebuah festival berprestij di luar negara.

“Sudah tentu ini merupakan peluang untuk masyarakat luar untuk lebih mengenali Malaysia yang terdiri daripada pelbagai budaya secara lebih dekat menerusi penayangan filem “Rain Town” di SRIFF.

“Apatah lagi, SRIFF merupakan antara salah satu festival filem yang agak besar di China dan saya harap Rain Town” dapat memikat penonton di negara tersebut,” ujarnya.

Sementara itu, sebagai karya berbahasa Kantonis sulungnya, Tunku Mona memberitahu dia mempunyai aspirasi menghasilkan filem bercitrakan keunikan serta keindahan pelbagai bangsa dan budaya di Malaysia sebagai nilai penting yang boleh ditonjolkan di dalam dan luar negara.

“Saya membuat filem ini kerana ingin rakyat Malaysia sedar bahawa sebagai sebuah negara berbilang kaum yang harmoni, perlu ada pelbagai cerita budaya yang terdapat di Malaysia.

“Sudah tentu saya harap “Rain Town” dapat menarik minat semua kaum di Malaysia untuk menonton filem ini, sekali gus memberi inspirasi kepada pengarah dan penerbit tempatan lain untuk mula mencipta filem silang budaya dan bahasa yang menggambarkan masyarakat Malaysia,” ujarnya.

Filem ini mengisahkan perjuangan dan konflik sebuah keluarga yang diuji dengan pelbagai konflik yang menimpa mereka serta menonjolkan pelbagai emosi dalam hubungan keluarga.

“Rain Town” menampilkan barisan pelakon terkenal tanah air seperti Chew Kin Wah, Susan Lankester, Fabian Loo, Wilson Lee dan Pauline Tan.

Diterbikan oleh syarikat produksi Current Pictures Sdn. Bhd., “Rain Town” bakal ditayangkan bermula 8 Februari 2024 di pawagam di seluruh negara.

MY Rain Town poster 8FEB