Lama memendam, penyanyi Liza Hanim akhirnya tampil bersuara mengenai komen pemilik sebuah akaun Instagram yang menulis komen berbaur hinaan terhadap rupa parasnya.

Liza memuat naik tangkap layar komen individu tersebut menerusi perkongsian di laman Instagram miliknya kerana berpendapat perkara itu perlu dibangkitkan agar tidak berterusan.

“Bukan sentap, bukan. Tapi saya perlu bangkitkan hal ini.

“Kenapa orang tak cantik memang tidak boleh menang apa-apa di Malaysia atau antarabangsa? Orang yang tak putih, hidung tak mancung memang tak bolehkah berjaya di Malaysia ini?

“Ya betul, saya sedar dan sangat bersyukur dengan apa yang Allah SWT telah kurniakan pada saya. Selagi saya bahagia bersama keluarga, saya tak kisahlah semua cantik buruk ke saya ini bagi ‘taraf’ manusia,” katanya.

Tambah Liza lagi, dia turut bersyukur kerana dikurniakan bakat untuk menyanyi dan komen-komen sebegitu tidak mematahkan semangatnya.

“Allah kurniakan bakat untuk saya boleh menyanyi, tapi saya tak ada rupa paras yang mana semua mahukan putih, cantik, gebu, mancung semua itu. Tapi, saya tetap bersyukur.

“Tahun 2023 merupakan tahun ke-26 saya dalam industri nyanyian, sudah pelbagai perkara saya lalui dan hadapi.

Jadi, kutukan secara halus awak ini tidak ‘goyangkan’ semangat saya tetapi sedih kerana tidak sensitif mengenai orang lain.

“Tergamak nak bagi komen begini, berkali-kali pula. Kenapa? Motif?” soalnya tegas.

382325119 840371940803564 5371179705066304925 n

Dalam pada itu, penyanyi tersohor negara, Dato’ Sri Siti Nurhaliza turut tampil mempertahankan rakan seperjuangannya selepas melihat komen individu yang membandingkan rupa paras kedua-dua penyanyi tersebut.

“Tulisan daripada @jab_netizen jelas menunjukkan keperibadiannya yang tidak baik dan hati yang hitam. Jangan menyentuh soal fizikal, sebab semua orang tidak sempurna.

“Kesal dengan kelantangan netizen yang konon pandai menilai tapi sebenarnya menyerlahkan lagi kebodohannya,” tegas Siti.

Dalam tulisannya, Siti turut memberikan kata-kata semangat buat Liza agar dapat meneruskan perjuangannya dalam industri muzik tanah air.