Setelah filem “Rahsia” 1987 berjaya mencipta fenomena dan diangkat sebagai Filem Terbaik di Festival Filem Malaysia ke-7 (FFM7), kini filem seram itu kembali dalam versi ‘reboot’ hasil terbitan Astro Shaw, Kuman Pictures dan Five Star Trading.

Penerbit dan penulis “Rahsia”, Alfie Palermo berkata, biarpun pihaknya telah mengolah jalan cerita dan tema filem asal, namun mereka masih mengekalkan elemen-elemen penting seperti kereta mainan, anak patung, piano yang bermain sendiri serta babak di tepi pantai.

“Untuk filem ‘reboot’ “Rahsia” ini, kami telah melakukan perubahan sebanyak 70 peratus, di mana kami tetap mengetengahkan tema kekeluargaan seperti filem asal, tetapi pada masa yang sama kami cuba mencipta elemen seram psikologi dan ‘jump scare’,” katanya.

Alfie turut mendedahkan terdapat beberapa babak filem “Rahsia” yang dipotong kerana melebihi jangka masa tayangan, dan semua babak filem ini dikategorikan sebagai Lulus Bersih (LB) oleh Lembaga Penapis Filem.

shamyl othman
Alfie Palermo, Shamyl Othman dan Raja Jastina berkongsi harapan agar filem “Rahsia” diterima penonton

Pengarah Shamyl Othman juga bersyukur dan lega apabila menerima pujian daripada bapanya yang juga pengarah filem “Rahsia” 1987, Othman Hafsham, selepas tamatnya tayangan perdana filem “Rahsia” di GSC Mid Valley Megamall, Kuala Lumpur, malam tadi.

“Saya berasa gementar dan lega sebab kami telah persembahkan sebuah jalan cerita yang segar, pada masa yang sama tidak asing dari filem asal.

“Dulu saya pernah menyimpan impian untuk mengarahkan ‘remake’ atau ‘reboot’ filem arahan ayah saya. Selepas menerima tawaran untuk mengarahkan filem “Rahsia”, saya bersyukur kerana menerima restu dan persetujuan daripada ayah saya.

“Dari segi persiapan, saya ada bentangkan perancangan mengenai apa yang saya ingin bawakan untuk ‘reboot’ filem “Rahsia”. Filem ini memberi inspirasi kepada saya kerana ia merupakan filem seram pertama ayah saya, sebab dia terkenal sebagai pengarah filem komedi.

“Apa yang penting bagi saya adalah bagaimana kami ingin menghasilkan semula filem klasik dan mencipta sesuatu yang lain, dengan menjadikan filem asal sebagai inspirasi,” katanya.

Sementara itu, Penerbit Eksekutif Rahsia merangkap Naib Presiden, Ketua Astro Shaw & Perniagaan Melayu Nusantara, Raja Jastina Raja Arshad berharap filem ini dapat menambat hati penonton serta meraih kutipan tinggi menerusi tayangan di pawagam.

“Sudah tentu kami sentiasa berharap filem-filem terbitan kami dapat meraih kutipan tinggi dan mencipta kejayaan baru, termasuk “Rahsia”. Semua pihak yang terlibat dalam menghasilkan filem ini telah berusaha untuk memberikan yang terbaik.

“Kami semua merasakan tekanan, tetapi ianya bagus kerana dapat mendorong kami untuk melakukan yang lebih baik. Besar harapan saya agar “Rahsia” mampu mencipta sejarahnya tersendiri seperti filem ‘cult classic’ “Rahsia” 1987,” katanya.

Tambah Raja Jastina lagi, dia juga sedia menerima segala pendapat, perbandingan mahupun kritikan daripada para penonton selepas filem ini ditayangkan.

pelakon rahsia
IMG 9007

Penyanyi NJWA pula membuat kemunculan semula dalam industri muzik tanah air selaku penyanyi, komposer dan penulis lirik lagu “Alunan Lara” yang menjadi runut bunyi filem “Rahsia”.

Turut hadir memeriahkan malam gala tayangan perdana itu adalah barisan pelakon asal filem “Rahsia” 1987 iaitu Noorkumalasari dan Datuk Yusof Haslam, serta pengarah Othman Hafsham.

“Rahsia” menampilkan pelakon utama Nabila Huda dan Fikry Ibrahim yang membawa watak Ramlah dan Hamdan lakonan asal Noorkumalasari dan Shukery Hashim.

Filem ini turut dibintangi Eman Manan, Marsha Milan, Rashidi Ishak, Qistina Raisah, Syed Ali Murtadha, Mislina Mustaffa, Aloy Paradoks, serta penampilan istimewa Othman Hafsham dan Susan Lankester.

“Rahsia” akan menghantui pawagam di Malaysia, Singapura dan Brunei bermula 10 Ogos 2023. Penonton juga boleh menonton tayangan awal filem “Rahsia” bermula 9 Ogos, jam 8.00 malam ke atas.