Penyanyi Najwa Latif memutuskan untuk berhenti bekerja sebagai pensyarah buat sementara waktu bagi memberi sepenuh tumpuan pada pengajian peringkat doktor falsafah (PhD).

Najwa, atau nama lengkapnya Imratul Najwa Abdul Latif mengakui berat hati atas keputusan itu memandangkan dirinya seorang yang sering bekerja.

Menerusi sesi soal jawab bersama peminatnya di laman Instagram, Najwa juga tidak menafikan berasa gusar dengan status kewangannya selepas berhenti bekerja.

“Sudah tentu rasa risau, tetapi saya kena teruskan PhD saya juga. Jadi kena pilih salah satu buat masa ini.

“Saya tidak merancang untuk menganggur lama. Buat sementara sahaja. Kalau ada rezeki jadi pendidik lagi, alhamdulillah. Kalau tiada, itu nantilah saya fikir,” katanya.

Tambah pelantun lagu “Cinta Muka Buku” itu lagi, dia bersyukur kerana suaminya yang juga penyanyi rap, Akwa Arifin, sentiasa memberi sokongan dan berada di sampingnya pada ketika ini.

“Akwa cuma risau saya tak seronok duduk rumah sebab dah bekerja sejak umur 16 tahun. Saya banyak tertekan dan mestilah dia yang hadap sisi saya itu. Dia sangat memahami.

“Semalam, dia juga teruja ingin tahu bagaimana perasaan saya tidak bekerja buat pertama kali sebab saya memang seorang yang tidak berhenti bekerja sebelum ini.

“Saya berhenti kerja ini untuk bertenang dan selesaikan ‘proposal defense’ saya dahulu. Kemudian saya akan cari kerja semula,” katanya.

Terdahulu, Najwa yang memiliki Sarjana Pengajian Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua (TESL) di Universiti Malaya (UM) bertugas sebagai pensyarah Universiti Selangor (Unisel) selama hampir setahun.

Sebelum itu, Najwa turut bertugas sebagai pensyarah di Universiti Tunku Abdul Rahman (Unitar) selama hampir lima tahun.

Ketika ini, dia masih menyambung pengajian PhD dalam jurusan Pengajaran Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua (TESL) di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).