Pelakon Nabila Huda terpanggil untuk bersuara mempertahankan hak wanita selepas isu poligami dan curang menjadi isu utama yang diperkatakan di media sosial sejak akhir-akhir ini.

Menerusi perkongsian di laman X, pemilik nama lengkap Nabila Huda Suhaimi itu menyelar tindakan segelintir suami yang sanggup menduakan isteri menggunakan alasan poligami.

“Kalau masih lagi ada rasa bernafsu tengok perempuan lain, dari pasangan sendiri, lebih baik jangan kahwin dulu. Berseronoklah dulu sepuas-puasnya! Kalau rasa dah betul-betul bersedia nak jadi seorang suami yang setia pada satu-satunya isteri, baru kahwin.

“Kalau dah curang, curang sahajalah. Tak perlu nak normalisasikan poligami buat kandungan murahan untuk pengaruh orang, nak tunjuk yang cara itu betul.

“Kalau betul sayang isteri atau dia cinta pertama yang awak janji akan menjaga dan menyayanginya sampai akhir hayat, awak pasti tak akan menduakannya,” tegasnya.

Tambah pelakon filem “Rahsia” itu lagi, tiada wanita yang sanggup berkongsi kasih sayang seorang suami dengan orang lain.

Malah, suami yang mengahwini lebih dari seorang isteri yang tetap setia dengannya, dianggap sebagai seseorang yang sentiasa akan memungkiri janji.

Begitu juga dengan segelintir wanita yang tidak menghormati rumah tangga pasangan lain sehingga sanggup menjadi orang ketiga.

“Untuk makluman, wanita tidak berkongsi. Tak ada dalam kamus hidup kami nak kena berkongsi orang yang kami bersumpah untuk cinta sampai mati dengan wanita lain.

“Kalau dia milik kami, selama-lamanya akan begitu. Kami hanya ingin seorang lelaki dan mahu menjadi hanya seorang wanita yang dimilikinya,” katanya.