Pelakon Nabila Huda tidak mensia-siakan peluang keemasan apabila ditawarkan untuk membintangi filem ‘reboot’ “Rahsia” di bawah arahan Shamyl Othman.

Nabila yang memegang tanggungjawab untuk menjayakan watak Ramlah, lakonan asal seniwati Noorkumalasari, akui pernah menonton filem “Rahsia” 1987 yang dinobatkan sebagai Filem Terbaik di Festival Filem Malaysia ke-7 (FFM7).

“Saya tertarik untuk membintangi filem ini kerana saya ingin mencabar diri saya. Saya pernah tonton filem “Rahsia” tetapi pada ketika itu saya masih kecil.

“Jadi selepas menerima tawaran filem ini, produksi meminta saya menonton semula filem tersebut. Saya menontonnya dua kali bagi memahami watak dan jalan ceritanya,” katanya.

Bercerita mengenai persiapannya, Nabila memilih untuk menghidupkan watak Ramlah dengan sentuhan dan kefahamannya tersendiri bagi memastikan ia relevan dengan apa yang dimahukan oleh pengarah.

Selain sebulan menetap di sebuah banglo lama di Pulau Carey, Klang, yang menjadi lokasi penggambaran, Nabila juga banyak duduk di hadapan cermin bagi mengambil aura wataknya.

“Sepanjang tempoh itu, saya memang pegang watak Ramlah dan saya tak berbual dengan sesiapa pun. Ketika itu, memang tiada saat gembira buat saya.

“Saya ingat yang saya banyak duduk di hadapan cermin di bilik solekan untuk menghafal skrip, menghayati dan memahami watak Ramlah.

“Semua babak dalam filem ini amat mencabar dan memenatkan bagi saya. Ada beberapa insiden kecil yang berlaku, tetapi alhamdulillah, saya tidak mengalami kecederaan teruk,” katanya.

IMG 9136
Nabila Huda bersama barisan pelakon utama filem “Rahsia”

Pemilik nama lengkap Nabila Huda Suhaimi itu ditemui pada malam gala tayangan perdana filem “Rahsia” yang berlangsung di GSC Mid Valley, Kuala Lumpur, pada Selasa.

Tambah Nabila lagi, suaminya turut meminta untuk dia membuang watak Ramlah selepas selesai penggambaran pada 2019, kerana terbawa-bawa watak yang agresif dan cepat marah itu di rumah.

“Watak itu membuatkan saya jadi agresif dan cepat marah. Bila sampai rumah, saya perlu tukar perwatakan jadi periang dan ia memenatkan.

“Perkara itu disedari oleh suami dan anak saya Keisha ketika saya pulang untuk bertemu mereka selepas dua minggu penggambaran. Rupanya mereka telah berbincang sesama sendiri dan suami menyuruh saya membuang watak Ramlah sebelum pulang ke rumah.

“Jadi saya ambil keputusan untuk selesaikan penggambaran terlebih dahulu sebelum pulang berjumpa suami dan anak,” katanya.

Selain Nabila, barisan pelakon lain yang turut membintangi filem “Rahsia” ialah Eman Manan, Fikry Ibrahim, Qistina Raisah, Syed Ali Murtadha dan Rashidi Ishak.

Diterbitkan oleh Astro Shaw dengan kerjasama Five Star Trading, “Rahsia” kini ditayangkan di pawagam sejak 10 Ogos lalu dan berjaya meraih RM2.2 juta kutipan selepas lima hari tayangan.