Cef selebriti terkenal Chef Wan mendedahkan dirinya disahkan menghidap kanser limfoma selepas menjalani menjalani ujian electrocardiogram (ECG) sebanyak dua kali di sebuah hospital.

Chef Wan, atau nama sebenarnya Datuk Redzuawan Ismail berkata, dirinya masih berada dalam keadaan stabil memandangkan kanser itu masih di peringkat awal seperti yang dimaklumkan oleh doktor.

Malah, doktor berkenaan turut memaklumkan Chef Wan mempunyai peluang kira-kira 70 peratus hingga 80 peratus untuk sembuh dengan melakukan rawatan kemoterapi sebanyak 13 kitaran bersamaan dengan 13 minggu.

“Mereka perlu menjalankan ujian sebanyak dua kali untuk memastikan keputusan itu. Saya sememangnya menghidap kanser limfoma.

“Saya perlu menjalani imbasan Tomografi Pancaran Positron (PET) untuk melihat sama ada kanser ini sudah merebak ke organ lain termasuk menentukan ia di tahap berapa,” katanya.

ezgif.com webp to jpg 4

Tambah Chef Wan lagi, dia juga akan mengalami keguguran rambut, selain kesan sampingan lain termasuk muntah-muntah dan cirit birit.

Bagaimanapun, Chef Wan reda dengan takdir dan ujian yang dihadapi serta memandangnya dari sudut yang positif.

“Saya menerima semua cabaran ini dengan hati yang terbuka dan keberanian. Inilah kehidupan. Kita perlu menghadapinya dengan positif. Anak perempuan dan menantu saya sedih mendengar berita ini.

“Tetapi saya kata jangan menangis, saya belum pergi lagi. Saya perlu kuat dan sihat sebab saya perlu menjaga ramai orang. Insya-Allah, Allah akan jaga saya,” katanya.

Menjengah ke ruangan komen, rakan-rakan selebriti dan orang ramai menghujani laman Instagram Chef Wan dengan kata-kata semangat serta titipan doa agar diberikan kesembuhan.

Chef Wan mengakhiri perkongsiannya dengan ucapan terima kasih atas segala doa daripada orang ramai dan berharap perkara ini dapat memberi inspirasi dan membantu orang lain pada masa hadapan.