Pelakon Wafariena Roslan memberi amaran keras kepada pemilik akaun sebuah portal untuk tidak menggunakan namanya bagi menyebarkan berita palsu di media sosial.

Ia ekoran tindakan individu tidak bertanggungjawab itu memuat naik kandungan palsu yang mendakwa pelakon Rozita Che Wan berdepan masalah rumah tangga dengan suaminya, Zain Saidin.

“Kepada semua pemegang akaun palsu ini di mana-mana platform, mohon jangan melebihi batas sebagai seorang pengguna. Nak jadi peminat, jadilah peminat yang betul.

“Banyak lagi akaun palsu yang ada guna nama dan wajah saya, yang dah dilaporkan dan disekat pun banyak. Banyak sangat saya tengok akaun yang guna muka artis tetapi tulis artikel yang mengarut.

“Ada juga yang melayan di mesej peribadi seolah-olah orang tersebut dapat berkomunikasi dengan artis secara privasi,” katanya.

Jelas Wafariena lagi, dia hanya mempunyai satu sahaja kelab peminat rasmi, iaitu Wafariena Rangers di laman Instagram.

Pelakon filem “Butak” itu turut berkongsi Akta Multimedia dan Komunikasi Seksyen 233, yang menyatakan bahawa penggunaan tidak wajar, kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian merupakan satu kesalahan.

Sementara itu, orang ramai turut memberi cadangan kepada Wafariena untuk membuat tindakan saman terhadap pemilik akaun portal tersebut.