Pelakon Hairul Azreen mengejutkan ramai apabila mengumumkan persaraannya dari dunia lakonan setelah 15 tahun mengukuhkan nama dalam industri perfileman tanah air.

Hairul memaklumkan perkara itu menerusi segmen radio 3 Pagi Era, pagi tadi, sekali gus menjadikan filem “Malbatt: Misi Bakara” yang bakal ditayangkan pada 24 Ogos ini sebagai kemunculan terakhirnya di layar perak.

Menurut Hairul, dia memutuskan perkara itu kerana sudah berasa puas dengan segala nikmat yang dikurniakan sepanjang bergelar anak seni.

“Saya Hairul Azreen, saya nak mengumumkan yang saya berhenti berlakon. Saya bersyukur dengan apa yang dikurniakan Allah kerana sudah dapat semuanya.

“Saya bermula sebagai ‘stuntman’ (pelakon lagak ngeri), kerja belakang tabir, pelakon pembantu, pengarah hinggalah menjadi penerbit. Saya sudah jadi pelakon filem dan Allah makbulkan saya jadi hero filem aksi.

“Malah filem-filem saya seperti “Paskal” membuatkan orang mahu jadi tentera. Insya-Allah, “Malbatt” adalah filem yang terahir saya sebagai pelakon dan tentera,” katanya.

Disoal mengenai perancangannya selepas ini, Hairul atau nama lengkapnya, Hairul Azreen Idris berkata, tumpuannya kini hanya pada keluarga dan perniagaan.

Dedah Hairul, dia sudah berbincang dengan isteri yang juga pelakon dan pempengaruh, Hanis Zalikha, mengenai keputusannya.

Hairul juga bersyukur kerana masih bersekempatan untuk menjaga ibunya serta ingin melihat dua anaknya, Yusuf Iskandar dan Alisa Aisyah membesar dengan baik.

“Ada orang tidak sempat hendak tengok ibu dan bapa mereka kerana sibuk bekerja. Alhamdulillah, emak saya masih ada.

“Menerusi kajian saya sendiri, buat filem memerlukan tempoh enam bulan untuk buat badan dan sebagainya. Bila habis filem, saya tengok anak-anak pun sudah besar,” katanya.

Biarpun tidak lagi berlakon, Hairul masih aktif menerusi platform media sosial seperti Instagram dan TikTok.