Kejayaan filem “Geran” yang ditayangkan pada tahun 2019, menjadi pendorong untuk syarikat produksi Layar Pictures menerbitkan sebuah lagi filem aksi berjudul “Walid” yang memaparkan seni mempertahankan diri Melayu, iaitu silat.

Menurut pengarah Areel Abu Bakar, faktor utama dia mengekalkan seni silat sebagai elemen dalam filem ini adalah minat mendalam terhadap ilmu seni mempertahankan diri tersebut.

“Pada saya filem adalah salah satu pengantar untuk mempromosikan sesuatu perkara dan sebab itu saya jadikan filem “Walid” bagi menarik lebih ramai orang terutamanya anak-anak muda untuk mempelajari silat.

“”Walid” bukan sekadar sebuah filem aksi semata-mata, malah ia turut mengangkat isu kemanusiaan dan kenegaraan dengan menerapkan silat yang merupakan warisan budaya sebagai ‘ramuan’ utama.

Tambah Areel lagi, filem “Walid” menyoroti pentingnya pendidikan kerana sesetengah
ahli masyarakat ditolak hak untuk mencari ilmu pengetahuan.

Selain itu, filem ini turut menggambarkan isu penting perdagangan manusia di mana kanak-kanak dijadikan komoditi dalam pasaran gelap global.

Lebih istimewa tentang filem ini, Areel memilih barisan pelakon yang rata-ratanya mempunyai asas dalam seni mempertahankan diri.

“Saya memang memilih pelakon yang ada ilmu silat kerana ia bergantung kepada keperluan skrip memandangkan ia adalah sebuah filem aksi. Boleh dikatakan 99 peratus pelakon yang terlibat dalam aksi pertarungan adalah pesilat sebenar,” katanya.

Justeru, Areel meletakkan harapan besar agar penonton dapat menerima karya baharunya itu,
sama seperti filem arahannya sebelum ini.

“Selain terhibur dengan cerita yang dipaparkan, saya harap penonton dapat melihat sisi lain kepada nashah ini, terutama sekali dalam mengangkat warisan seni budaya kita sendiri sehingga ke luar negara.

“Malah, ia juga dibuktikan apabila filem “Walid” ditayangkan di Amerika Syarikat dan menunjukkan seni mempertahankan diri silat ini mampu menarik perhatian pihak luar,” jelasnya.

Filem ini menampilkan barisan pelakon-pelakon hebat seperti Megat Sharizal, Namron, Fad Annuar, Fieyna Tajudin, Puteri Qaseh, Shamputra, Yusran Hasim dan ramai lagi.

“Walid” akan ditayangkan di pawagam di seluruh Malaysia pada 14 September 2023.