Bakat penyanyi cilik Angelia Petra setelah melancarkan single kedua berjudul “Detik” yang mendapat sentuhan guru muziknya dan penyanyi Mark Adam.

Mark atau nama lengkapnya Fikri Mark Adam Abdullah mengakui Angelica merupakan seorang anak murid yang mempunyai potensi besar dalam bidang nyanyian.

“Ketika mengajarnya, saya melihat kelebihan Angelica menyanyikan beberapa genre lagu di dalam kelas.

“Malah, dia merupakan pelajar yang sangat rajin yang mempunyai sikap atau keinginan tinggi untuk memahami muzik dan lagu,” ujarnya.

Bercerita lebih lanjut mengenai lagu “Detik”, Mark berkata ia dihasilkan ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada tahun 2021, di mana ketika itu semua orang terpaksa duduk di rumah dan dilarang untuk keluar.

“Ketika PKP berlaku, ada yang berjauhan dengan ibu bapa, saudara-mara, suami atau isteri dan juga rakan-rakan sehingga akhirnya tercetuslah idea untuk saya menghasilkan lagu “Detik”.

“Lagu ini menceritakan tentang sebuah kisah persahabatan yang saling berjauhan dan timbul perasaan rindu. Apa yang ada ketika itu adalah sebuah memori dan kenangan bersama mereka,” jelasnya.

Menurut Mark, antara keistimewaan lagu ini adalah pada lirik dan melodi, di mana ia akan membangkitkan perasaan rindu pendengar terhadap seseorang.

Mark juga mengakui terpaksa berhadapan dengan cabaran untuk sesi rakaman lagu ini bersama Angelica.

“Cabarannya adalah ketikan sesi rakaman dibuat semasa PKP. Jadi Angelica sendiri terpaksa belajar dengan beberapa cara seperti dalam talian untuk menghasilkan lagu ini.

“Selain itu, Angelica juga perlu belajar genre yang baru untuk dirinya iaitu Pop Standard,” jelasnya.

Dalam pada itu, ibu kepada Angelica dan pemilik syarikat D’Ayu Music, Dato’ Rosmarayu Mokhtar gembira melihat perkembangan anak yang semakin matang serta gigih mengejar impian untuk menjadi seorang penyanyi.

Untuk makluman, lagu “Detik” telah dilancarkan pada 30 Jun lalu di semua platform penstriman digital bersama video muziknya di saluran YouTube D’Ayu Music.

Terdahulu, Angelica pernah muncul dengan single pertamanya berjudul “Selamanya Bersama”, duet bersama Mark Adam, yang menjadi runut bunyi (OST) untuk filem “Daddyku Gangster”.