Filem seram klasik “Rahsia” yang ditayangkan pada tahun 1987 kini diberi nafas baru oleh pengarah Shamyl Othman yang juga anak kepada pengarah asal iaitu Othman Hafsham.

Menurut Shamyl, bapanya tidak pernah menghalang perancangan awalnya untuk menghasilkan semula filem “Rahsia”, malah sentiasa memberi sokongan sepanjang pembikinan filem tersebut.

“Saya tak boleh nafikan yang tekanan itu memang ada, tetapi ayah saya sentiasa ada untuk menyokong dan menenangkan saya.

“Ketika saya beritahu yang saya akan hasilkan filem ini pun dia terima sahaja. Sudah tentu dia ada bertanya bermacam-macam perkara tentang filem ini dan kami juga banyak berbincang.

“Setiap anak ingin membuatkan ibu bapa masing-masing bangga. Jadi saya pun berharap saya dapat buat ayah saya bangga,” katanya yang hadir pada majlis pelancaran dan sidang media filem “Rahsia” yang berlangsung di DADI Cinema Pavilion Kuala Lumpur.

ASTRO 3638

Dalam pada itu, Penerbit Eksekutif Rahsia merangkap Naib Presiden, Ketua Astro Shaw & Perniagaan Melayu Nusantara, Raja Jastina Raja Arshad berkata, pihaknya memilih “Rahsia” kerana percaya filem itu masih relevan dan mempunyai pengikutnya tersendiri.

“Kejayaannya dalam melakar fenomena pada tahun 1987 bukan sekadar memberi impak pada penonton, tetapi juga pada landskap industri perfileman negara apabila menjadi filem seram pertama yang diangkat sebagai Filem Terbaik Festival Filem Malaysia.

“Mungkin generasi baru tidak begitu mengetahui tentang filem “Rahsia” 1987, jadi kami berharap kehadiran versi ‘reboot’ ini dapat mencipta satu lagi sejarah baru. Apatah lagi filem tempatan jarang diangkat untuk dijadikan filem ‘reboot’ berbanding filem-filem dari negara luar.

“Kami tidak berniat untuk menyaingi filem yang asal tetapi ini adalah satu bentuk penghargaan terhadap karya-karya terbaik Malaysia dan kami berusaha untuk tidak mengecewakan penggemarnya,” katanya.

RAHSIA 13

Filem ini menampilkan pelakon utama Nabila Huda dan Fikry Ibrahim yang membawa watak Ramlah dan Hamdan lakonan asal Noorkumalasari dan Shukery Hashim.

“Rahsia” turut dibintangi oleh Eman Manan, Marsha Milan, Rashidi Ishak, Qistina Raisah, Syed Ali Murtadha, Mislina Mustaffa, Aloy Paradoks, Nabil Zakaria serta penampilan istimewa Othman Hafsham dan Susan Lankester.

“Rahsia” akan ditayangkan di pawagam bermula 10 Ogos 2023.