Ratu Jazz tanah air, Dato’ Sheila Majid kesal dengan kelakuan biadap kumpulan pop rock British, The 1975, pada acara muzik Festival Good Vibes 2023 (GVF) yang berlangsung di Litar Antarabangsa Sepang, hujung minggu lalu.

Menurut Sheila, aksi kurang sopan vokalis The 1975, Matty Healy, telah menyebabkan kerugian besar kepada ramai pihak selepas kerajaan terpaksa membatalkan keseluruhan acara itu yang berbaki dua hari lagi.

“The 1975, ramai pihak yang kehilangan pendapatan bermula daripada penganjur, pihak promosi, krew produksi, pemuzik, penghibur dan lain-lain kerana tindakan anda yang melulu dan mementingkan diri sendiri di Festival Good Vibes.

“Tidakkah anda tahu berapa banyak wang dibelanjakan dan berapa bulan diperlukan untuk menganjurkan acara sebesar ini? Apatah lagi, mereka yang membeli tiket untuk menonton pemuzik lain?” soalnya.

Tambah pelantun lagu “Sinaran” itu lagi, biarpun kumpulan itu terkenal, namun ia tidak memberi hak kepada mereka untuk berkelakuan tidak sopan di depan orang awam.

“Apapun pendapat mahupun keutamaan jantina anda, kami tidak berminat untuk tahu. Anda sepatutnya bermain muzik!

“Acara tiga hari telah dibatalkan hanya kerana anda! Adakah anda dan ahli kumpulan anda bangga dengan perkara ini?

“Ramai penghibur lain yang datang dari jauh tidak dapat melakukan persembahan kerana tindakan bodoh anda.

“Orang seperti andalah yang memberikan tanggapan buruk kepada industri muzik. Biar perkara ini menjadi pengajaran kepada semua penghibur,” katanya.

Mengakhiri kata-katanya, Sheila menasihatkan mereka agar menghormati undang-undang negara di tempat mereka melakukan persembahan dan berfikir sebelum bertindak.

Terdahulu, Menteri Komunikasi dan Digital, Fahmi Fadzil mengarahkan pembatalan serta merta penganjuran Festival Good Vibes yang sepatutnya berlangsung hingga Ahad.

Ia ekoran aksi kurang sopan Matty Healy berkucupan dengan pemain bass, Ross MacDonalds selepas mempertikaikan undang-undang berkenaan lesbian, gay, biseksual transgender dan pelik (LGBTQ) di Malaysia.

Selain itu, Matty turut menerima kecaman daripada orang ramai apabila dilihat meludah dan minum arak di atas pentas, serta menghancurkan drone milik penganjur.