Pengarah Areel Abu Bakar meluahkan rasa bangga apabila filem terbaharu arahannya, “Walid” berjaya menembusi pasaran filem antarabangsa.

Areel berkata, sebagai anak Malaysia, pastinya dia teruja apabila ada pihak di Amerika Syarikat (AS) berminat untuk membawa masuk filem berkenaan ke negara tersebut.

“Bagi saya ini merupakan langkah awal untuk filem tempatan tembusi pasaran luar. Apapun saya gembira sebagai anak Malaysia yang mampu menembusi pasaran filem antarabangsa seperti Amerika Syarikat.

“Kita sedia maklum bahawa prosedur untuk melayakkan kita membuat tayangan filem di sana bukan mudah kerana sudah pasti mereka lebih teliti dengan melihat dari segi kualiti dan isi kandungan sesebuah filem itu.

“Memang tidak pelik kalau orang kita selalu tertanya-tanya kenapa filem kita susah sangat nak tayang di sana,” ujarnya.

Areel tidak menafikan filem arahannya sebelum ini iaitu “Geran” yang menerima anugerah ‘Daniel A.CraH Award’ di Festival Filem Asia New York (NYAFF) Ke-19 dua tahun lalu antara faktor naskhah baharunya itu mendapat perhatian.

Tambahnya lagi, filem “Walid” bukan sekadar filem aksi semata-mata, malah mengangkat isu kemanusiaan dan kenegaraan dengan menerapkan elemen silat yang merupakan warisan budaya sebagai ramuan utama.

Dalam pada itu, Areel turut memaklumkan dia akan berangkat ke Amerika Syarikat pada 24 Julai ini dan akan berada selama hampir sebulan di sana.

“Saya akan berada agak lama di Amerika Syarikat memandangkan “Walid” akan ditayangkan di dua buah negeri iaitu Los Angeles dan New York.

“Selain tayangan filem, akan ada juga sesi perbincangan dan soal jawab mengenai filem “Walid”. Namun ia semua bergantung dengan pengurusan pihak pawagam di sana,” ujarnya.

“Walid” menampilkan barisan pelakon hebat seperti Megat Sharizal, Namron, Fad Annuar, Fieyna Tajudin, Puteri Qaseh, Shamputra, Yusran Hasim dan ramai lagi.

Mengangkat kisah penculikan kanak-kanak membabitkan sindiket pemerdagangan manusia,
filem “Walid” akan ditayangkan di pawagam di seluruh Malaysia pada 14 September 2023.

344325116 169091815760540 3398560767220484252 n