Buat pertama kalinya, pelakon Datuk Rosyam Nor menganjurkan pertandingan azan secara dalam talian iaitu “Ini Muazin: Gegaran Sampai Ke Langit” hasil kerjasama syarikatnya Suhan Channel dengan VFive Group.

Menurut Rosyam, pertandingan yang dilancarkan pada Jumaat lalu itu bertujuan untuk menyemarakkan keindahan seruan azan serta menyerlahkan bakat laungan azan oleh peserta dari pelbagai latar belakang.

“Saluran YouTube Suhan Channel berbesar hati kerana berpeluang menyemarakkan keindahan laungan azan menerusi pertandingan yang dibuka kepada ramai secara dalam talian.

“Ini juga peluang kepada masyarakat untuk melihat peserta menggunakan kaedah berbeza dalam mengalunkan suara mereka melaungkan azan,” katanya menerusi Kosmo!

Sehubungan dengan itu, Rosyam atau nama sebenarnya Mohamed Noor Shamsuddin, berharap orang ramai dapat menyahut cabaran dan menyertai pertandingan tersebut.

Bermula 7 Julai hingga 26 Julai ini, orang ramai yang berminat untuk menyertai pertandingan Muazin hanya perlu memuat naik video laungan azan dalam TikTok, Facebook atau Instagram.

Peserta kemudiannya perlu melayari laman sesawang www.suhanchannel.com dan mengisi borang pendaftaran yang disediakan.

Terdapat tiga kategori yang dipertandingkan iaitu dewasa, remaja dan kanak-kanak. Peserta akan dinilai berdasarkan kualiti suara, ketepatan nada, ekspresi dan emosi ketika melaungkan azan.

Hadiah lumayan berupa wang tunai sebanyak RM110,000 berserta trofi dan pakej mengerjakan umrah menanti pemenang utama.