Perang dingin antara dua legenda rock tanah air, Datuk Awie dan Datuk Amy Search, yang bertahun lama berakhir apabila hubungan persahabatan mereka kembali terjalin baru-baru ini.

Menerusi perkongsian di laman Instagram, Awie atau nama sebenarnya Ahmad Azhar Othman, yang juga vokalis kumpulan Wings, telah berkongsi pentas dengan kumpulan Search memeriahkan Nusa Fest hujung minggu lalu.

Menurut Awie, pada awalnya dia berbelah bahagi untuk berjumpa Amy selepas pertemuan mereka diaturkan oleh seseorang dari pihak penganjur sebelum festival itu berlangsung.

Bagaimanapun, pertemuan dengan bekas isteri dan anak-anaknya pada Aidiladha lalu membuka hatinya untuk saling bermaafan dengan orang yang pernah bermusuhan dengannya serta melupakan sengketa lama.

“Kami dah ‘rujuk’. Alhamdulillah. Saya rasa bulan ini bulan yang sangat mulia dan bulan memaafkan. Maklum sajalah, semua orang ada ego masing-masing.

“Selepas lama berfikir, saya tak nak berlaku biadap pada orang yang lebih dewasa daripada saya. Kami bermaafan dan berpelukan sebagai abang dan adik, sahabat serta rakan seperjuangan dalam industri ini,” katanya menerusi BH Online.

Terdahulu, hubungan Awie dan Amy menjadi dingin selepas pemergian pemain dram Search, iaitu Allahyarham Yazit Ahmad yang menghembuskan nafas terakhir pada usia 57 tahun pada 2019.

Difahamkan Amy berkecil hati dengan kenyataan Awie yang mendakwa dia tidak menjaga kebajikan ahli kumpulan Search yang jatuh sakit, termasuk Allahyarham Yazit.