Tradisi merewang di kampung menjadi satu kemeriahan dalam sesebuah majlis perkahwinan suatu ketika dahulu ditampilkan menerusi filem komedi terbaharu, “Merewang Keluarga Pak Awang”.

Filem komedi ini menandakan pengalaman pertama Adlin Aman Ramlie sebagai seorang pengarah filem selepas beberapa kali menggarap telefilem.

Sebagai pengarah, Adlin berdepan cabaran dari segi perkembangan watak dan penulisan, sesi penggambaran gara-gara faktor cuaca dan di peringkat pasca produksi.

“Visi saya adalah filem ini mampu berdiri sebagai naskhah ‘ensemble’ yang padat dengan jalan cerita dan watak unik.

“Selain itu, elemen budaya rewang, muzik tradisi seperti ghazal serta budaya persandingan dan perarakan di Johor turut ditampilkan,” katanya.

ASTRO 2813 1

Sehubungan dengan itu, Adlin menaruh harapan agar filem ini dapat diterima dan ditonton oleh segenap lapisan umur kerana ia dihasilkan untuk seisi keluarga.

“Saya juga berharap filem ini mampu menonjolkan sisi saya yang berbeza kerana saya memang suka mengarah dan menulis,” katanya.

“Merewang Keluarga Pak Awang” mengisahkan tentang pesara tentera yang berpangkat komander, Pak Awang ingin mengadakan majlis perkahwinan anak perempuan bongsunya secara besar-besaran.

Dol iaitu seorang jejaka di kampung mereka cuba untuk menggagalkan perancangan Pak Awang dan melakukan pelbagai helah untuk memporak perandakan majlis perkahwinan tersebut.

Filem ini menampilkan gandingan pertama kali pelakon Zizan Razak dan Sabri Yunus, serta barisan pelakon lain seperti Adriana Adnan, Fabian Loo, Watie Sadali, Adlin Aman Ramlie Emelda Rosmila dan Emma Sofea.

“Merewang Keluarga Pak Awang” akan ditayangkan di Astro First bermula 15 Julai ini.