Penyampai stesen radio Suria FM, Ajak dan Shuib telah mengunjungi Stesen Udara Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Subang, pada 6 Jun lalu bersempena Hari Kesedaran Keselamatan Maritim.

Ajak dan Shuib yang mengendalikan segmen Morning Morning Suria, meluahkan keterujaan mereka apabila dapat merasai pengalaman menjadi sebahagian daripada angkatan Maritim Malaysia.

Kedua-dua penyampai itu berpeluang untuk melakukan aksi gimik proses mencari dan menyelamat (CARILAMAT) di kawasan perairan Selangor dengan menaiki helikopter khas Maritim Malaysia.

“Tidak dinafikan kami sangat gemuruh sewaktu melakukan gimik proses mencari dan menyelamat (CARILAMAT) yang memerlukan saya untuk ‘winching’ ke laut dari atas helikopter.

“Terima kasih kepada semua kakitangan Maritim Malaysia yang terlibat dalam menjayakan gimik tersebut dengan kawalan keselamatan yang rapi dan ketat,” katanya.

DSC09810
DSC09873

Tambah Shuib pula, ini merupakan salah satu pengalaman paling manis pernah Suria FM berikan kepadanya dan pasti tidak dapat dilupakan.

“Satu pengalaman yang tak dapat saya gambarkan kerana saya tidak pernah menaiki helikopter, dan ini merupakan pengalaman pertama dan ia sangat menguji.

“Kita seharusnya berbangga dengan maritim Malaysia kerana tanpa mereka siapa yang mahu menjaga persisiran pantai dan menyelamat di Malaysia,” ujar Shuib.

Kunjungan Suria FM kali ini selaku rakan strategik bertujuan mendekati dan sekaligus memberikan pendedahan mengenai peranan Maritim Malaysia dalam melaksanakan salah satu fungsi tugas teras agensi selaku koordinator mencari dan menyelamat maritim kebangsaan.

Aktiviti yang dilakukan oleh Ajak dan Shuib ialah sesi rakaman Pesanan Khidmat Masyarakat (PSA) dalam menjaga keselamatan ketika melakukan aktiviti di laut, sesi temubual bersama beberapa anggota terlibat seperti pegawai Bahagian Carilamat dan Bantuan Bencana (BCLBB), Juruterbang Maritim Malaysia dan Perenang Penyelamat.