Pelawak Malaysia Harith Iskander tampil mengulas tindakan pelawak Singapura, Jocelyn Chia yang menjadikan tragedi kehilangan pesawat MH370 sebagai bahan jenaka menerusi video yang tular di media sosial.

Menurut Harith, seorang pelawak seharusnya sentiasa peka dan empati tentang topik yang menjadi pilihan ketika melakukan komedi berdiri atau ‘stand-up comedy’ serta menyedari impak kata-kata boleh menjadi pengaruh kepada orang lain.

“Sebagai pelawak, saya menghormati kebebasan bersuara yang diperlukan pelawak untuk melakukan kerja kita, tetapi sama pentingnya untuk kita menggunakan kepekaan dan empati apabila melakukan sesuatu bahan komedi berdiri terutamanya topik yang sangat peribadi dan tragik.

“Komedi boleh menjadi alat yang berkuasa untuk membuat ulasan sosial, namun ia perlu digunakan dengan bertanggungjawab. Jadi, artis dan pelawak perlu peka dengan potensi impak yang dibawa daripada kata-kata mereka,” ujarnya menerusi hantaran video di Instagram.

Tambah Harith lagi, komedi merupakan suatu perkara yang subjektif, membawa maksud bahawa tidak semestinya semua orang boleh menerima lawak yang dipersembahkan.

“Saya tahu Jocelyn Chia sedang membuat persembahan di sebuah kelab di Amerika Syarikat, namun sebagai rakyat Singapura, tetapi dia perlu lebih bijak.

“Malangnya, dia tidak sedar pada zaman media sosial berkuasa membawa isu mengenai Malaysia dan MH370 mungkin memberi kesan lebih meluas,” katanya.

Harith tidak menolak kenyataan bahawa dia juga pernah membuat lawak mengenai Singapura yang dianggap sebagai gurauan mesra memandangkan Malaysia dan Singapura merupakan negara berjiran.

“Saya membuat lawak mengenai Singapura sepanjang masa. Ia merupakan sebahagian daripada gurauan mesra membolehkan kita hidup bersama. Kita adalah seperti sepupu yang sedang bersaing sesama sendiri.

“Akhirnya Jocelyn sebelum saya mengundur diri, saya hanya ingin mengatakan satu perkara. Malaysia mungkin masih sebuah negara sedang membangun, tetapi apabila bercakap mengenai kebaikan dan keprihatinan, kami pasti berada pada tangga pertama di dunia,” katanya.

Terdahulu, Jocelyn dikecam selepas membuat lawak yang memperlekehkan Malaysia dalam satu persembahan komedi berdiri, ‘Singapore vs Malaysia’ yang diadakan di Manhattan, New York, baru-baru ini.