Kedutaan Diraja Thailand di Kuala Lumpur selaku penganjur membawakan Festival Filem Thailand di Malaysia bagi tahun ini susulan kejayaannya pada tahun 2017 dan 2019.

Dengan tema “Bridging Thainess to International Audience” festival yang dijadualkan berlangsung pada 13 hingga 16 Julai 2023 ini bertujuan untuk menggalakkan pemahaman sosial dan kebudayaan Thailand.

Duta Besar Thailand ke Malaysia, TYT Puan Lada Phumas menegaskan betapa pentingnya diplomasi budaya yang dibawakan oleh setiap filem Thailand.

Ini kerana budaya, masyarakat, cara hidup dan cara pemikiran yang disampaikan melalui kandungan dan gambar akan membantu untuk mencipta pemahaman dan kesedaran yang kini dikenali sebagai “jati diri Thai”.

Festival ini juga mampu mengeratkan lagi ikatan dan persahabatan antara rakyat kedua-dua negara melalui wujudnya perhubungan antara rakan Kerajaan-ke-Perniagaan (G2B) dalam bidang perfileman dan hiburan.

IMG 7967
IMG 7990
TYT Puan Lada Phumas bersama pengarah Suraya Filem Production & Distribution, Shures R.

Bercakap tentang syarikat Suraya Filem Production & Distribution, Lada Phumas memaklumkan bahawa mereka telah menjalin usaha sama sejak 2017 bagi mengedar filem-filem Thailand kepada penonton di Malaysia.

“Sebab utama kami bekerjasama dengan Suraya Filem Production & Distribution adalah kerana mereka berpengkalan di Malaysia. Mereka juga mempunyai banyak cawangan lain seperti di Brunei, Indonesia, Kemboja dan Vietnam.

“Secara tidak langsung, perkara itu amat membantu kami untuk mengedarkan filem-filem dari Thailand kepada rakan-rakan kami di serantau Asia.

“Selain itu, semua kandungan dan hak cipta yang diperoleh oleh Suraya Filem Production & Distribution sebenarnya datang daripada pelbagai syarikat produksi filem di Thailand,” katanya yang ditemui pada majlis sidang media dan menandatangani Memorandum Persefahaman (MOU) di Kedutaan Diraja Thailand di Kuala Lumpur, hari ini.

Festival ini akan mempersembahkan lima buah filem Thailand iaitu “Faces of Anne”, “Love Destiny The Movie”, “Fast and Feel Love”, “Haunted Universities 2nd Semester”, dan juga filem komedi romantik, “Friend Zone”.

Tayangan umum akan diadakan di empat pawagam di Kuala Lumpur, Selangor, dan Putrajaya, iaitu di GSC Mid Valley, GSC 1 Utama, GSC MyTown, dan GSC IOI City Mall, Putrajaya, dengan 21 jumlah tayangan.

Semua tayangan semasa festival ini berlangsung adalah percuma, termasuklah surcaj tempahan.

Tiket percuma ini boleh ditebus melalui e-pembayaran GSC di laman sesawang atau aplikasi mudah alih, atau melalui kiosk tiket di empat lokasi GSC yang menyertai mulai jam 12 tengah hari pada 7 Julai 2023.